עמוד:44

44 מה שומעים במילה ? עוברים עם התלמידים על 12 המילים בעמוד, מוודאים שיודעים מהן המילים המאוירות . מבקשים מהילדים להגות בשקט את המילים, ולסמן מתחת לכל מילה את הצליל הנשמע במילה . בעבודה עם מתקשים כדאי לבקש מהילדים להגות בקול את המילים שבאיורים תוך הפרדה מודגשת של הצלילים, אפשר להיעזר בלחיצה קלה על אצבע לכל צירוף . כך יקל עליהם לזהות את הקשר בין הצליל הכתוב בתחילת השורה לצליל הנשמע במילים הדבורות . מתבוננים באיור של קסם • המתבוננת במגפיים ומתלבטת - מַ או ם ? מציגים את דמותה של קסם ( שתלמידים רבים מכירים מהחוברת קסם וחברים - הכרת האותיות ) ומסבירים שהיא תלווה את הלמידה בכל החוברות, תציג שאלות מעניינות על שפה, ועל קריאה וכתיבה ( מטא - לשון ) ומדי פעם גם תצחיק אותם בדברים שתגיד ושתעשה . שואלים מה מטריד את קסם, ומסבירים שבמילה "מגפיים" יש גם מַ ( בהתחלה ) וגם ם ( בסוף ) , כך ששני הצלילים מתאימים למילה . תרגול קריאה - בעזרת כרטיסיות , • גזירת האות מ כפולת הא"ב . התלמידים ימצאו בכרטיסיות המצוירות מילים הפותחות בצליל מַ ומילים המסתיימות ב - ם סופית . הרחבה - התלמידים יחפשו בכיתה דברים • ששמותיהם מתחילים בצליל מַ ( מַחברת, מַפתח, מַחַק, מַפה . . . ) וכן שמות פרטיים . אוצר מילים - נצלו את האיורים לעיסוק • במשפחת מילים . למה מַפְתֵחַ נקרא כך ? כי הוא פותח . מַסְרֵק - מְסָרֵק, מגבת - מתנגבים בה, מוֹצֵץ - מוצצים אותו, מחברת - היא דפים מחוברים . בשלב זה אפשר להציע לילדים את המשחק הדיגיטלי "כפר היצורונים" - מורפולוגיה לצורך העמקת המודעות המורפולוגית והרחבת אוצר המילים . מָה שׁוֹמְעִים בַּמִלָה ? הַקִיפוּ . םת תַמַםמַתַמַ תָמָתָמָםמַ םתםת םת מָתָתם לׇךכׇכׇּיׇטׇחׇזַוׇהַדׇגַבׇבַּאׇ ם ? מַ ? 16

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר