עמוד:69

69 מה מתחיל ב - יַ ? מה מתחיל ב - יָ ? הבחנה שמיעתית - בררו שהאיורים מובנים ושהמילים ידועות . המילים : ילדה, אריה, יער, אילה ; ירח, יד, ילד, ירוק . מה שומעים במילה ? תרגול קריאה - בררו שהאיורים מובנים ושהמילים ידועות . התלמידים יקראו את הצלילים מתחת לכל איור, ויקיפו את הצליל המתאים . המילים : חייל, מרק, צייר, אבוקדו . אוצר מילים - נצלו את האיורים • למשחקי אוצר מילים ולמשחקי חשיבה ( ראו הצעות בהקדמה, בעמ' 16 ) . דוגמות : למה מטרייה נקראת כך ? ( קשור למילה מָטָר ) . אילו מילים נרדפות למילה ירח ? ( לבנה, סהר ) . זכר ונקבה : מהי צורת הנקבה • של יֶלֶד ? האם למילים אחרות באיורים יש צורות זכר ונקבה ? הצעות להרחבה - אפשר לשוחח • על איילות : במה האיילה מצטיינת ? איך היא נראית ? היכן היא חיה ? איך הזכר נקרא ? ( אייל ) , איך הגור נקרא ? ( עופר / עָפְרָה ) . הציגו לתלמידים טקסט שירי או סיפור על איילה ( למשל : "מה עושות האיילות ? " של לאה גולדברג, וכן טקסט מידעי על איילות ) . אפשר להציג גם את הצירוף "איילת השחר", המכיל את המילה איילה, ולהסביר את משמעותו ואת מקורו . שמות פרטיים - קראו בשמות • פרטיים שונים ושאלו - באיזה מהם יש יָ . אם יש י - תלמידים ימחאו כף . דוגמות : יעקב, ירון, יעל, ישעיָהו, אביָה, חיָה, יניב . מָה מַתְחִיל בְּ - יַ ? כִּתְבוּ כְּמוֹ בַּדֻגְמָה . מָה מַתְחִיל בְּ - יָ ? כִּתְבוּ . יַ מָה שׁוֹמְעִים בַּמִלָה ? הַקִיפוּ כְּמוֹ בַּדֻגְמָה . יָ אָ רָ קָ רַ יָ ק אָ מׇתׇ שׇׂשׇׁ רׇקׇ ץצׇףפׇפׇּעׇסׇןנׇ ם 41

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר