עמוד:66

66 המשחק "לוטו צלילים" מאפשר לילדים לתרגל בדרך חווייתית ומהנה את הקשר בין צליל לבין הייצוג הגרפי שלו, כלומר בין צליל לאות + סימן ניקוד . המשחק אינו דורש היערכות מיוחדת, ואפשר לשחק בו במהלך שיעור . העיקרון הוא של משחק הלוטו : לאחר גזירת הכרטיסים הילדים יסדרו אותם בערימה, פניהם מטה . כל ילדה או ילד בתורם ירימו כרטיס מערימת הכרטיסים, יקראו את הצליל בקול רם ויחפשו את המילה שהצליל נשמע בה . מנצח מי שמילא ראשון את הלוח שלו . בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי להציע לילדים כשלב מקדים לפרק כל מילה לצליליה וכך לאתר את הצליל שבכרטיס . בעבודה עם תלמידים מתקדמים, אפשר להציע להם לנצל את לוחות משחק הלוטו למשחק לוטו אחר, שבו יש להתאים לציורים רק צלילים סוגרים . הנחו את הילדים להכין כרטיסים שעליהם אותיות מתאימות לסופי המילים . שימו לב, שלוש מילים מצוירות מסתיימות בה"א "שותקת" - פרה, מסכה, קסדה, וכדאי לכוון את הילדים לזיהויה לפני הכנת הכרטיסים . כמו כן כדאי להסביר מראש את הפתח הגנובה ב"תפוח" וב"מפתח" . מִשְׂחָק בְּזוּגוֹת לוֹט וֹ צְלִי לִים / 1 . גוֹזְרִים אֶת כַּרְטִיסֵי הַצְלִילִים שֶׁבְּסוֹף הַחוֹבֶרֶת . 2 . מַנִיחִים אֶת הַכַּרְטִיסִים הֲפוּכִים בַּעֲרֵמָה עַל הַשֻׁלְחָן . 3 . לְפִי הַתוֹר מְרִימִים כַּרְטִיס וְקוֹרְאִים אֶת הַצְלִיל . 4 . כְּשֶׁמוֹצְאִים בַּלוּחַ תְמוּנָה מַתְאִימָה לַצְלִיל, מַנִיחִים אֶת הַכַּרְטִיס עַל הַתְמוּנָה . 5 . הָרִאשׁוֹן אוֹ הָרִאשׁוֹנָה שֶׁהֵנִיחוּ כַּרְטִיסִים עַל כָּל הַתְמוּנוֹת בַּלוּחַ שֶׁלָהֶם - מְנַצְחִים . הַלוּחַשֶׁל 38

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר