עמוד:36

36 הפעילות השנייה קושרת את הידע האורייני • שהילדים כבר רכשו להתנסות המתוארת בשיר - הניסיונות לפענח שלטים ומודעות שהם נתקלים בהם מחוץ לבית הספר . כהכנה לביצוע, כדאי לקרוא באוזני הילדים את המילים בכל שלט, לקשור בין האיור למילים ולבקש מהילדים לחקור את השלטים ולגלות במילים אותיות שכבר הכירו . כדאי לעסוק בביטויים המופיעים בשיר : בבית • השני מופיע הביטוי "יד ביד" . השימוש בביטוי כאן מאניש את המילים ומתאר צירופי מילים כאילו הם זוגות מילים, ההולכים יחד, יד ביד . כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים לביטוי זה, ולהציע להם להאזין שוב לקריאת הבית השלישי, שבו מופיעים הצירופים "מגדל שלום", ו"גן ילדים" . לאחר הקריאה שאלו את הילדים באילו שלטים • מופיעים הצירופים "יד ביד", "מגדל שלום", "גן ילדים" . בשלב זה מדובר רק בפיתוח מודעות לתופעה של צירופי מילים, ואין צורך להיכנס להסברים דקדוקיים . בשלב הבא אפשר להשמיע בעל - פה מבחר של • מילים יחידות וצירופי מילים שאנחנו רגילים הבנת הנשמע מתחילים לקרוא / תרצה אתר ( שיר להקראה ) השיר מתחילים לקרוא מתאר את • החוויה המשותפת לרוב תלמידי כיתות א : הם מתחילים ברכישת אבני היסוד של השפה הכתובה, ובחיי היום - יום מגייסים את הידע החדש ומתנסים בקריאה . שורותיו הראשונות הקצרות של השיר מעודדות את המאזינים לעקוב באצבע ולזהות את הקשר בין הצלילים שהם שומעים לאותיות ולמילים שעל הדף . השיר כתוב בעברית טבעית, תוך שמירה על מרכיביה הקלאסיים של הצורה השירית - חריזה וחלוקה לבתים . פעילויות הכנה לפני הקריאה : הציגו את השיר בשמו, ספרו שהוא • לקוח מספר ששמו "אמא הולכת לכיתה א" . הפנו את תשומת לב הילדים לשם השיר ולשם הספר ושאלו : על מה לדעתכם יספר השיר ? קריאת השיר הקריאו את השיר כולו פעמיים . • שאלו את הילדים אם שם השיר מתאים למה ששמעו, בקשו שיסבירו את דבריהם . פעילויות בעקבות קריאה : הפעילות הראשונה איננה קשורה • במישרין לתוכן השיר, אלא מחדדת את ההבחנה בין מילים כתובות לבין ציורים . הילדים מתבקשים לצבוע רק שלטים שיש בהם מילים . מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? מַתְחִילִים לִקְרֹא / תִרְצָה אֲתָר הוֹלְכִים בָּרְחוֹב, פִּתְאֹם מַתְחִילִים לִקְרֹא שְׁלָטִים מִכָּל צַד . הוֹלְכִים לְטַיֵל, פִּתְאֹם הַמִלִים מַתְחִילוֹת לָגֶשֶׁת יָד בְּיָד . מִסְעָדָה . יְרָקוֹת . פֵּרוֹת . מִגְדַל שָׁלוֹם . חֲנוּת . מַזְכָּרוֹת . מַאֲפִיָה . גַן יְלָדִים . פְּרָחִים וַעֲצִיצִים . כָּךְ מִכָּל פִּנָה וָעֵבֶר מִשְׁפָּטִים שְׁלֵמִים צָצִים . וּלְפֶתַע פִּתְאֹם, כָּל הַצוּרוֹת נֶהְפָּכוֹת לְאוֹתִיוֹת וּבְשׁוּרוֹת אֲרֻכּוֹת הַמִלִים מִסְתַדְרוֹת, לִהְיוֹת מִשְׁפָּטִים שֶׁל מִלִים עִבְרִיוֹת . בָּתִים יָפִים . חָצֵר עִם גָדֵר . רְחוֹבוֹת . צִפֳּרִים . אִילָנוֹת . יָם סוֹעֵר . עִיר נֶהְדֶרֶת, עִירִי תֵל אָבִיב, מְלַבְלֶבֶת וּמַזְהֶבֶת לִקְרַאת הָאָבִיב . . . . וְכָל דָבָר רוֹצִים לִכְתֹב וּלְכָל דָבָר רוֹצִים לִקְרֹא בְּשֵׁם וְהַכֹּל נַעֲשֶׂה מֻכָּר וְקָרוֹב וְאַף פַּעַם לֹא מְשַׁעְמֵם . מִתוֹךְ הַסֵפֶר אִמָא הוֹלֶכֶת לְכִתָה א , הוצאת הקיבוץ המאוחד 1976 8

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר