עמוד:35

35 אחרי הקריאה : • קראו שוב את שלוש השורות הראשונות . • שאלו : על מי מסופר בשיר ? מה הוא עשה ? • המשיכו בקריאת השיר עד סופו . בקשו מהתלמידים לנסות למצוא את ההבדל בין שלוש השורות שקראנו לבין המשך השיר ( בפתיחת השיר מספרים לנו על חנן ובהמשך מצטטים את תפילתו ) . • שאלו : על מה מודה חנן לה' ? דונו בנושאי ההודיה של חנן : האם התוכן שלהם מפתיע ? האם הם זהים או שונים מנושאי ההודיה של ילדי הכיתה ? • הדגישו כי חנן מודה לקב"ה גם על דברים שלכאורה נראים לנו ברורים מאליהם : עצם הולדתו, היכולת לצחוק, היכולת לדבר, היכולת לשיר . • לסיום, שאלו את התלמידים מדוע לדעתם מודה חנן גם על שלמד לקרוא ולכתוב, ומה אפשר להסיק מכך בנוגע לגילו . השיר תודה לפני הקריאה : • הסבירו כי גם השיר הזה שיר הודיה לקב"ה, אך שלא כמו השיר הקודם הוא אינו קשור בצורה ישירה לתפילת "מודה אני" . • בקשו מהתלמידים לזהות את השורות החוזרות בתחילת כל בית . במהלך הקריאה : • השמיעו את השיר המולחן . • קראו את השיר פעם אחת ברצף . אחרי הקריאה : • קראו שוב את שתי השורות הראשונות והסבירו כי הן מציינות את הרעיון העיקרי של השיר - הודיה לה' על הבריאה ועל כל מה שה' שנתן לנו . • שאלו : מיהו המודה ? הבחינו בשוני בדמות המודה בין הקטעים השונים בעמ׳ 5 - 6 ( המתפלל – כל אדם, הילד חנן, המשורר ) . • השמיעו שוב את השיר ובקשו מהתלמידים לציין על אילו דברים מודה הכותב . • הזכירו כי הכותב מודה על חיי היום - יום הרגילים : משפחה, חברים, בית, שמחה ובריאות . • הסבירו כי כמו חנן מהשיר הקודם, גם כאן הכותב מודה על דברים יומיומיים שלעתים נראים מובנים מאליהם . • קראו את המשפט האחרון בכל בית : "שבזכותם אני קיים", וציינו כי משפחה, חברים, בית ושאר הדברים שעליהם מודה הכותב הם אולי חלק ברור וטבעי מחיינו, אך הם חשובים כל כך עד שהכותב אומר שבזכותם הוא קיים . • סכמו את לימוד שלושת הקטעים במסקנה כי לרוב אנו נוטים להודות בעיקר על נסים או על אירועים מיוחדים שקרו לנו, ושוכחים להודות על חיי היום - יום הרגילים המתנהלים כסדרם ונראים לנו מובנים מאליהם . • השמיעו שוב את השיר ושירו אותו עם התלמידים . תוֹדָה / עֻזִי חִיטְמָן תוֹדָה עַל כָּל מָה שֶׁבָּרָאתָ תוֹדָה עַל מָה שֶׁלִי נָתַתָ עַל אוֹר עֵינַיִם חָבֵר אוֹ שְׁנַיִם עַל מָה שֶׁיֵשׁ לִי בָּעוֹלָם עַל שִׁיר קוֹלֵחַ וְלֵב סוֹלֵחַ שֶׁבִּזְכוּתָם אֲנִי קַיָם . תוֹדָה עַל כָּל מָה שֶׁבָּרָאתָ תוֹדָה עַל מָה שֶׁלִי נָתַתָ עַל צְחוֹק שֶׁל יֶלֶד וּשְׁמֵי הַתְכֵלֶת עַל אֲדָמָה וּבַיִת חַם פִּנָה לָשֶׁבֶת אִשָׁה אוֹהֶבֶת שֶׁבִּזְכוּתָם אֲנִי קַיָם . תוֹדָה עַל כָּל מָה שֶׁבָּרָאתָ תוֹדָה עַל מָה שֶׁלִי נָתַתָ עַל יוֹם שֶׁל אֹשֶׁר תְמִימוּת וְיֹשֶׁר עַל יוֹם עָצוּב שֶׁנֶעֱלַם תְשׁוּאוֹת אַלְפַּיִם וְכַפַּיִם שֶׁבִּזְכוּתָם אֲנִי קַיָם . 5 מִתוֹךְ הַסֵפֶר מִילִים וּמַנְגִנוֹת , הוצאת מודן 2005

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר