עמוד:28

28 בועה על גב הרוח, מאת יהודית קציר יהודית קציר ( נ' 1963 ) , היא סופרת ישראלית . רוב ספריה נכתבו למבוגרים . הספר מתאר את הרפתקאותיה של בועה, בועת מי סבון לכאורה רגילה שברגילות, מרגע שיצאה מהחישוק שהילדה נועה נשפה בו ועד שנשטפה ונסחפה אל הים . האם אלה הרפתקאות מסעירות ? תלוי את מי שואלים : נראה שעבור בועה, שהיא עדינה וענוגה, שחייה מטבעם קצרים וכל היתקלות קלה עלולה להעלים אותה, מדובר בהרפתקאות של ממש . הבועה של נועה נישאה על גב הרוח, טיילה ברחבי העיר, עצרה בכמה תחנות, הביאה אתה שמחה ותועלת לכל מי ש"ביקרה" - ואפילו זכתה לסיפור משל עצמה ! ככל קודמותיה, הבועה יצאה ממי סבון . היא עברה בשלום בין הסורגים של מעקה המרפסת . המריאה גבוה ונעלמה מעיניה של נועה . נועה הייתה מאוכזבת : "חבל, רציתי לראות מתי היא תתפוצץ ! " אימא זיהתה הזדמנות לסיפור והציעה לנועה את האפשרות האופטימית יותר : "אולי היא יצאה למסע על גב הרוח" . נועה הסתקרנה, ואימא המשיכה לספר את הסיפור כשנועה משתתפת בו באופן פעיל . תכונות השיקוף של הבועה, כמו מראה, היא מרכיב יסודי בעלילותיה : היא שיקפה לכלבלב נובח את דמותו והוא שמח וחדל לנבוח . שעשעה תינוק בוכה במיטתו עד שנרגע וכן הלאה . הערך המרכזי שהבועה מייצגת הנדיבות שבהשפעת הטוב על אחרים . חלק נסי קצר מופיע בסוף הספר, ובו ילד על חוף הים מצליח לראות בבועה את השתקפותן של כל התחנות שהבועה עצרה בהן, ולמעשה מסכם את המסע רגע לפני סופו . מבחינה אחת, זהו סיפור שמח, כי אימא ונועה יצרו יחד סיפור מלא חדווה . את הפן האחר מייצג סופה העצוב של הבועה . "זהו ספר שכולו מים ורוח : הוא מתחיל במים ונגמר במים, ובאמצע הוא ממריא כמו בועת סבון תזזיתית שמחביאה בתוך שברירותה זהרורים, השתקפויות, תנועה חופשית וקלילה, וגם זמן קצוב ומדוד ( . . . . ) שיר הלל פיוטי לספרות עצמה למעשה בריאתה, להשמעתה, לשמיעתה, ולפרידה הבלתי נמנעת המחכה בדף האחרון" ( מתוך "מדריך מפה לספרי ילדים" מאת יעל דר, הוצאת מפה 2005 ) . הצעות לפעילויות בכיתה : לפני קריאת הסיפור כדאי להציג את הכותרת . ולשוחח עם הילדים על משמעויותיה האפשריות כשם של • סיפור . התעכבו על המשמעות הציורית - מושאלת של "גב הרוח" ( השוואת הרוח לסוס או דימויה ליצור פלאי שאפשר לרכב על גבו" ) . לאחר הקריאה חזרו לתחילת הסיפור, למשפט : "איזה כיף לה", אמרה נועה, וחשבה שגם היא הייתה רוצה • לצאת למסע על גב הרוח" . שאלו הילדים מה הם היו רוצים לעשות אילו יכלו לצאת למסע על גב הרוח ? מה אפשר לומר על מה שעשתה הבועה בכל תחנה ? במה דומים כל המעשים ? ( ההשפעה החיובית על מי • שנתקלה בו ) . הציעו לילדים לצייר את התחנות שבהן ביקרה הבועה וליצור "מחרוזות" רצופות של ציורים המתארים את • התחנות . אפשר אחרת - הציעו לילדים לצייר את הטיול שהם היו בוחרים . לילה בלי ירח, מאת שירה גפן ואתגר קרת שירה גפן ( נ' 1971 ) היא שחקנית, מחזאית וכותבת לילדים . כתבה לילדים את על עלה ועל אלונה , הוצאת כתר . אתגר קרת ( נ' 1967 ) הוא סופר ישראלי . כתב לילדים את אבא בורח עם הקרקס , הוצאת זמורה - ביתן . שירה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר