עמוד:27

27 הזמן והמקום אינם מוגדרים . "היה היו פעם שתי ממלכות . האחת הייתה מצדו השמאלי של הר גבוה, • והאחרת - מצדו הימני" . הגיבורים נחלקים באופן סטריאוטיפי ל"טובים / חכמים" לעומת "רעים / טפשים" . • שמות הגיבורים סמליים : מרציפן ומתוקית, פיהוקן ופינוקית ( מלבד תחומי ההצטיינות שלהם, גם הצלילים • הפותחים את השמות קושרים אותם זה לזה . . . ) גם הנסיך והנסיכה זכו בשמות שהלמו את הוריהם מבחינת הצליל הפותח - "מרמלדה" ו "פוך", אבל למרבה המזל לא ירשו את תכונותיהם . הפייה הרשעה נקראה נחשונית תעתוע ( שם שיש בו יסוד אוקסימורוני - המשמעות החיובית של "נחשונית" - אמיצה ההולכת ראשונה לכל משימה - מתנגשת עם "תעתוע" - הטעיה והולכת שולל ) . שר הפנים נקרא הרונימוס הרינג ( דג מלוח ) , ועמיתו מהממלכה השנייה נקרא קורנליוס קודקוד ( שקדקדו היה למרבה הצער ריק מתוכן ) . הגנב נקרא ישר ארך אצבע, ועמיתו נקרא קדמיאל כיוס . את העלילה מניעה פיה בעלת כוחות רשע . • המלכים והמלכות הם כסילים גמורים, שאינם רואים את הפתרון המונח ממש מתחת לאפם ( ברית שלום • עם אנשי הממלכה הסמוכה ) . בקדרה ובמצקת טמון יסוד על - טבעי : ברגע שהמצקת בוחשת בקדרה - הקדרה מתמלאת במרק הטעים • והמזין ביותר בעולם, ונשארת מלאה תמיד . שליחי המלך יוצאים למשימות חשובות אך מקדיחים את התבשיל . • את המפנה מביאים הנסיכים הצעירים שפותרים את הבעיה בחכמה ומחזירים את השלווה לממלכותיהם . • סוף הסיפור הוא סוף טוב מסורתי : הנסיך והנסיכה נישאים זה לזה וחיים באושר, הפיה המרושעת נעלמת, • והקדרה ממשיכה להאכיל כל רעב שבוחש בה . הסיפור כתוב היטב, ברוח של הומור עוקצני, ומשובצים בו גם ביטויים לגלגניים שישמחו את הקוראים המבוגרים . כדאי לשים לב לדמויות שצייר כריסטוף רודלר, המאייר . הן מבטאות היטב את דעתו של הכותב על גיבוריו האווילים - למעט הנסיך והנסיכה, כמובן ! ( מעשה בקדרה ומצקת, מאת מיכאל אנדה, הוצאת זמורה - ביתן 2008 ) הצעות לפעילויות בכיתה : בשונה מהסיפורים הקודמים שהצגנו, זהו סיפור ארוך, ורצוי לספר אותו בהמשכים . "איך מספרים סיפור • בהמשכים : קראו באתר דףדף . . תוך כדי סיפור כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים להומור שבשמות הדמויות . • אחרי הקראת הסיפור במלואו כדי לעמוד על הזיקה שבין הסיפור למעשיות מוכרת . די לעמוד בשיחה רק • על חלק מהתבחינים שנמנו לעיל . בהמשך כדאי לשאול אם יש בסיפור גורם מפחיד כמו במעשיות רבות, ולבדוק : א . האם הפייה המרושעת אכן תופסת את המשבצת הזו ? ב . מה בולט יותר - הדברים המצחיקים או הדברים המפחידים ? ( אין צורך להשתמש במילה "הומור", שאיננה כלולה בלקסיקון של רוב הילדים ) . כדאי להציע לילדים לצייר או לפסל את הקדרה והמצקת ( בפלסטלינה, בעיסת נייר, בחימר וכו ) . הזכירו • לילדים שאלה כלי קסם . ובקשו מהם לבטא את העובדה הזו ביצירותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר