עמוד:110

ד . בעיות מסוגים שונים ב דיון מצפים מהתלמידים לגלות שלמעשה ההנחה הניתנת בחנות "בשטח" היא הנחה של % 25 , ולכן גם בלי לחשב את המחירים אפשר לדעת שהמחירים בחנות זו גבוהים יותר מאלה שבחנות "מסעות", שבה מקבלים הנחה גדולה יותר – של % 30 . הינה דוגמה לדרך אפשרית למצוא את אחוז ההנחה בקניית שני תיקי גב בחנות "בשטח" : מחיר שני תיקים ללא הנחה הוא 140 שקלים . המחיר לאחר ההנחה הוא 105 שקלים . החלק של ) , ולפיכך מקבלים הנחה של % 25 . 105 140 ( 3 4 105 שקלים מתוך 140 שקלים הוא דרך נוספת למצוא את ההנחה בחנות "בשטח" באחוזים : מחיר של פריט אחד לפני ההנחה הוא חצי מהמחיר של שני פריטים זהים . מקבלים עליו הנחה של % 50 , שהם חצי מהמחיר, כלומר ההנחה היא חצי ממחצית המחיר, כלומר רבע מהמחיר של שני פריטים זהים . ב סעיף א של פעילות 11 חשוב לשים לב מה הכמות הכוללת שמתוכה מחשבים את אחוז ההוזלה ( % 100 ) . ההוזלה ב- 11 שקלים ( 11 = 44 – 55 ) , שהתלמידים מוצאים בחלק הראשון במקום 11 44 של הסעיף, עלולה להביא בחלקו השני לניסיון שגוי למצוא את האחוז המתאים ל- 11 . יש לוודא שהתלמידים מחשבים את החלק מתוך המחיר ההתחלתי ומוצאים שהכובע ל- 55 מהמחיר שווה ל- % 20 מהמחיר ) . 1 5 , ו- 11 155 5 הוזל ב- % 20 ( = ב פעילות 12 נתונים אחוזים "מיוחדים" – % 100 ויותר מ- % 100 ( % 120 ) . ב דיון שב סעיף א כדאי לוודא שהתלמידים מבינים שעלייה של % 100 במשקל משמעותה הוספת משקל זהה למשקל המקורי, ולכן משקלו של עמית בגיל 6 חודשים הוא 6 ק"ג ( 6 = 3 + 3 ) . אפשר גם ) . סעיף 6 3 לשאול מה אחוז משקלו של עמית בגיל 6 חודשים ממשקלו כשנולד ( % 200 כי = 2 ב הוא סעיף אתגר, שבו על התלמידים להבין כי אם כשהיה עמית בן 6 חודשים המחיר היה % 120 מהמחיר כשנולד, אז הייתה התייקרות של % 20 . ב סעיף ג יש לחשב בכמה אחוזים התארך עמית, כשמידת ההתארכות היא 15 ס"מ מתוך 50 ס"מ ( ולא מתוך 65 ס"מ ) , כלומר מהאורך שווה ל- % 30 מהאורך ) . 3 10 , ו- 15 350 10 הוא התארך ב- % 30 בחצי שנה ( = יוצא מן הכלל עמוד 171 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 133 - 144 ) ל פ י החישובים שלי אתה % 100 ח מ ו ד ! 110

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר