עמוד:96

ב . מציאת הכמות החלקית ב פעילות 18 מיישמים את האסטרטגיה שנלמדה בפעילות הקודמת, כלומר חישוב הכמות החלקית על סמך נתונים שנמצאו קודם לכן . סעיף א קל לחישוב, ובו מוצאים ש- % 10 מהעפרונות הצבעוניים הם 24 עפרונות ( העפרונות האדומים ) . מנתון זה קל להסיק את התשובה ב סעיף ב – % 5 מהעפרונות הצבעוניים הם 12 עפרונות ( העפרונות החומים ) ( 12 = 2 : 24 ) , וב סעיף ג – % 15 מהעפרונות הצבעוניים הם 36 עפרונות ( העפרונות הירוקים ) ( 36 = 3 × 12 או 36 = 12 + 24 ) . ב סעיף ד דנים במפורש בנתונים שנעזרים בהם לצורך החישוב : ד . % 30 מהעפרונות כחולים . כמה עפרונות כחולים היא מייצרת בשעה ? • עמית פתר את סעיף ד בעזרת סעיף א . כיצד עשה זאת ? • טליה פתרה את סעיף ד בעזרת סעיף ג . כיצד עשתה זאת ? אם נעזרים בסעיף א, כפי שעשה עמית, יש לכפול את מספר העפרונות הנתון בסעיף א ב- 3 , ( כי הכמות המתאימה ל- % 30 היא פי 3 מזו המתאימה ל- % 10 ) , ואם נעזרים בסעיף ג, כפי שעשתה טליה, יש לכפול את מספר העפרונות הנתון בסעיף ג ב- 2 ( כי הכמות המתאימה ל- % 30 היא פי 2 מזו המתאימה ל- % 15 ) . בשתי הדרכים מקבלים כמובן את אותה התשובה : 72 עפרונות כחולים . מטרת פעילות 19 היא להראות שאפשר למצוא את הכמות החלקית גם אם הכמות הכוללת אינה נתונה : אם ידוע ש- % 12 הם 75 עפרונות, אז % 24 הם פי 2 מכך, כלומר 150 עפרונות ( 150 = 2 × 75 ) . אפשר לבקש מהתלמידים להציע נתונים נוספים על עפרונות בצבעים אחרים, כאלה שאפשר להסיק את מספרם מהאחוז ומהכמות של העפרונות הצהובים הנתונים . ב פעילות 20 יש לחשב את הכמות הכוללת לפי הכמות החלקית . כאמור, בעיות מסוג זה אינן נדרשות בתוכנית הלימודים, ולכן הפעילות מוגדרת אתגר ומופיעים בה אחוזים "קלים" בלבד . כמו כן נתונה טבלה שאפשר למלא כדי לדעת איזה רכיב חסר, ואפשר גם להשתמש בטבלה המחיקה שבסוף הספר לתלמיד . הינה, לדוגמה, הטבלה המתאימה ל סעיף א ( אין הכרח לכתוב את התיאורים מימין לטבלה ) : כמה ? איזה חלק ? % 100 מחברות ? % 1 8 מחברות חלקות 96

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר