עמוד:13

השבר כמנת חילוק הצעה לפעילות מקדימה פעילות שבה התלמידים חווים בעצמם את המצב המתואר בפעילות שבספר : • מניחים 1 – 4 עוגות זהות שלמות ( לא חתוכות ) על 5 שולחנות בכיתה, על כל שולחן מספר שונה של עוגות ( בכיתות קטנות אפשר להסתפק ב- 3 שולחנות ובמספר קטן יותר של עוגות ) . רצוי להשתמש בעוגות אמיתיות, אך אם הדבר אינו מתאפשר, אפשר להשתמש בדפים שייצגו עוגות . • מסבירים לתלמידים ש בסוף הפעילות העוגות יחולקו שווה בשווה בין התלמידים היושבים סביב כל שולחן, והמטרה של כל אחד מהם היא לקבל את חלק העוגה הגדול ביותר . • התלמידים מחכים מחוץ לכיתה, ועל כל תלמיד שנכנס להחליט איפה כדאי לו לשבת, לפי מספר העוגות ומספר התלמידים בכל שולחן . כדאי לבקש מכל תלמיד המתיישב להסביר את בחירתו . • בסוף הפעילות, לאחר שהתיישבו כל התלמידים ליד השולחנות, מחלקים את העוגות שווה בשווה בין הילדים סביב כל שולחן ובודקים באיזה שולחן קיבלו הילדים את חלק העוגה הגדול ביותר . פעילות כזו מחדדת את ההבנה שככל שמספר העוגות גדול יותר או מספר התלמידים קטן יותר, כך החלק של כל ילד גדול יותר . הפעילות גם מחדדת את הקשר בין תרגיל החילוק ובין השבר שהוא התוצאה שלו . אם התלמידים מבצעים את פעילות העוגות בכיתה, אפשר לוותר על הפעילות שבספר, ובמקום זה לבקש מכל ילד לכתוב במחברת את הנימוק שלו לבחירת מקום הישיבה ואת החישוב המתאים לכמות העוגה שקיבל . פעילויות 30 – 34 עוסקות בקשר בין תוצאת תרגיל חילוק כמספר שלם ושארית ובין התוצאה כמספר מעורב . כשנתונה בעיה מילולית, אפשר להסיק מתוך הבעיה מה סוג התוצאה הנדרש . למשל ב פעילות 30 אפשר לחלק 10 ליטר של משקה קסמים שווה בשווה בין 3 קוסמים כך 3 ליטר, אבל אם מחלקים 10 כדורי בדולח שווה בשווה בין 3 קוסמים, כל 1 3 שכל אחד יקבל 3 היא 1 3 קוסם יקבל 3 כדורים, וכדור אחד יישאר במחסן . בהקשר של כדורי בדולח, התשובה חסרת משמעות . שימו לב, בתרגילי חילוק שהתוצאה שלהם אינה מספר שלם, כשאין הקשר או הנחיה מפורשת, יש לכתוב את התוצאה כשבר . ב פעילות 35 התלמידים לומדים להשתמש במיומנות החדשה גם בפתרון תרגילי חילוק "רגילים" במספרים גדולים . זו הזדמנות להיזכר בדרכים אחרות לפתור תרגילי חילוק – במאונך או בעזרת פילוג . היתרון בפתרון תרגיל חילוק על ידי כתיבתו כשבר היא שאפשר להיעזר בצמצום ולחלק את המספרים בהדרגה עד שמגיעים לתרגיל מוכר או פשוט יותר . לדוגמה ב פעילות 36 , ב סעיף ג : 112 ג = 14 : 112 56 = 14 8 = 7 13

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר