עמוד:11

השבר כמנת חילוק ב פעילות 22 משלימים תרגילי חילוק שווים . כפי שכתוב בהוראה, אפשר להיעזר בכתיבת התרגילים כשבר . לדוגמה ב סעיף א : א = 35 7 3 : : 3 35 7 15 15 כותבים כל תרגיל חילוק כשבר ( מעל הקשתות ) ומשלימים את המונה החסר בעזרת הרחבת שברים . השימוש בשברים הוא דרך אפשרית לפתרון . אפשר כמובן לפתור בדרכים אחרות . פעילויות 23 – 26 עוסקות בפתרון בעיות מילוליות של חילוק מספרים שלמים גם במקרים שבהם התוצאה אינה שלמה . הקושי בבעיות מסוג זה הוא לדעת מה סדר המספרים בתרגיל החילוק, כלומר מה המחולק ומה המחלק . הרעיון ברור למדי כשמחלקים עוגות לקוסמים, אבל הוא עלול לבלבל בהקשרים שאינם עוסקים בחלוקה של משהו בפועל . ב פעילויות 23 מוצעת אסטרטגיה להתמודדות עם הדילמה – תחילה יש להחליט בעזרת אומדן אם התשובה קטנה או גדולה מ- 1 , ובהתאם לכך אפשר לדעת אם יש לחלק את המספר הגדול בקטן או להפך . לדוגמה ב סעיף א : 23 . פתרו את הבעיות . א זיו קנה 8 מעטפות זהות ושילם 10 שקלים . > האם מחירה של מעטפה אחת קטן או גדול משקל אחד ? > מה מחירה של מעטפה אחת ? תרגיל : אם מחירה של מעטפה היה שקל אחד בדיוק, זיו היה משלם 8 שקלים . הוא שילם יותר ( 10 שקלים ) , ולכן מחירה של מעטפה אחת גבוה משקל אחד . לכן התרגיל המתאים הוא = 8 : 10 ולא = 10 : 8 . ב פעילות 25 על התלמידים לכתוב בעיות המתאימות לתרגילים נתונים . כתיבת בעיה המתאימה לתרגיל מחדדת את ההבנה של התלמידים ומשפרת את היכולת שלהם לפתור בעיות נתונות . מושית הבלשית עמוד 17 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 121 - 132 ) . 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר