עמוד:7

פעילות הפתיחה הקוסמים קיבלו 42 מטבעות זהב . 42 מתחלק ב- 3 ללא שארית . כל קוסם יקבל 14 מטבעות . הדיון על חלוקת המטבעות משמש לתלמידים הזדמנות לחזור על סימני התחלקות ( איך יודעים ש- 42 מתחלק ב- 3 ? ) ועל הדרכים לפתור תרגילי חילוק שאינם בתחום לוח הכפל . את התרגיל = 3 : 42 אפשר למשל לפתור בעזרת פילוג : 14 = 4 + 10 = 3 : 12 + 3 : 30 = 3 : 42 . הקוסמים קיבלו גם 4 כדורי בדולח . 4 כמובן אינו מתחלק ב- 3 , ואי אפשר לחתוך כדור בדולח או לחלק אותו . לפיכך כל קוסם יקבל כדור אחד, ואת הכדור הנוסף אפשר לשמור בכספת, להחזיר לתושבי הכפר או לתת במתנה . הדיון על כדורי הבדולח הוא הזדמנות לחזור על דרך הכתיבה של תרגיל חילוק שיש בו שארית : ( שארית 1 ) 1 = 3 : 4 . לבסוף, הקוסמים קיבלו 2 עוגות שזיפים . 2 אינו מתחלק ב- 3 , אבל בניגוד לכדורי בדולח, עוגות אפשר לחתוך . במקרה זה מומלץ לא להסתפק בדיון ולתת לתלמידים להתנסות בחלוקה בפועל . מומלץ לחלק לכל שלושה תלמידים שני דפים, שייצגו את העוגות, ולבקש מהם להציע דרכים לחלק אותם שווה בשווה ביניהם . כשהתלמידים מציגים את דרך החלוקה שלהם, חשוב שיגידו גם מה המספר המתאים לחלק העוגה שקיבל כל "קוסם" . התלמידים יכולים להציע הצעות שונות . כל עוד החלוקה שווה, כל ההצעות נכונות וטובות . הינה דוגמה : אפשר לחתוך את העוגות לחצאים . כל קוסם יקבל חצי עוגה, ואת חצי העוגה שנותר יש לחתוך ל- 3 חלקים שווים ( כל חלק הוא שישית עוגה ) . לכן כל קוסם יקבל חצי עוגה ועוד שישית עוגה . עוגה . 2 3 , כלומר כל קוסם יקבל 1 12 36 16 46 26 3 = = + = + 7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר