עמוד:138

138 16 . בְּעִבְרִית יֵש פִּתְגָם שֶאוֹמֵר : "זֶה נֶהֱנֶה, וְזֶה לֹא חָסֵר" . הַאִם הַפִּתְגָם מַתְאִים לַשִׂיחָה בֵּין שְתֵי הַבָּנוֹת ? פִּתְגָם / פִּתְגָמִים مثل / أمثال הַסְבִּירוּ לָמָה . חָסֵר / חֲסֵרָה ناقص / ناقصة סַנְדָלִים | סִיפּוּר עַם הוֹדִי בָּרַכָּבוֹת בְּהוֹדוּ נוֹסְעִים הַרְבֵּה מְאוֹד אֲנָשִים . חֵלֶק מֵהֶם יוֹשְבִים עַל גַג הָרַכֶּבֶת, כִּי בְּתוֹךְ הָרַכֶּבֶת אֵין מָקוֹם . פַּעַם, כְּשֶקְבוּצַת נוֹסְעִים יָשְבָה עַל הַגַג, נָפַל סַנְדַל יָמִין שֶל אַחַד הַנוֹסְעִים עַל הָאֲדָמָה . הָרַכֶּבֶת הִמְשִיכָה לִנְסוֹעַ, הָאִיש לֹא הִצְלִיחַ לִתְפּוֹס אֶת הַסַנְדָל - וְהַסַנְדָל נִשְאַר מֵאָחוֹר . הָאִיש חָשַב רֶגַע, וְאָז הוֹרִיד מֵהָרֶגֶל שֶלוֹ גַם אֶת סַנְדַל שְׂמֹאל וְזָרַק אוֹתוֹ רָחוֹק-רָחוֹק, עַד לְסַנְדַל יָמִין . יָמִין يمين שְׂמֹאל يسار אַתְ לֹא שוֹמֶרֶת אוֹתוֹ לַשָנָה אָז בֶּטַח שֶאֲנִי רוֹצָה ! יוּ, אֵיזֶה עֵט יָפֶה ! הַבָּאָה ? הוּא מַמָש חָדָש ! תִתְחַדְשִי ! אַתְ רוֹצָה אוֹתוֹ ? תִתְחַדְשִי ! לֹא, אֲנִי כּוֹתֶבֶת רַק בָּעֵט הַכָּחוֹל . תתחדשי ! העלילון מציג אספקט נוסף של סיום שנת הלימודים – סידור וניקוי של התיק . העלילון גם מתקשר לסיפור "הסנדלים" שבהמשך העמוד כי הוא מדגים את הרעיון שחפץ שאינו בשימוש אצל אדם אחד, יכול להתקבל בשמחה על ידי אדם אחר . פעילות 16 הפעילות חושפת את התלמידים לפתגם מוכר בעברית . הפעילות מעודדת את התלמידים לדבר על משמעות הפתגם על רקע העלילון : הילדה נהנית מהעט של החברה שלה, והחברה לא מפסידה שהיא נותנת אותו כי היא לא משתמשת בעט הזה . לאחר הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות נוספות מחיי היומיום שלהם שמתאימות לרעיון של הפתגם : מצב שבו אדם מוותר על משהו בשביל חברו והוא עצמו אינו מפסיד מכך . סנדלים / סיפור עם הודי הסיפור ממשיך את הקו של נתינה לאחר, כפי שהוצג בעלילון "תתחדשי ! " ומדגים מעשה שנובע מטוב לב ומחשבה על האחר . כדאי להתייחס לאיורים שמלווים את הסיפור ולבקש מהתלמידים לתאר אותם או למצוא משפט מהסיפור שמתאים לאיורים . אפשר לבקש מהתלמידים להציע כותרת אחרת לסיפור . 138

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר