עמוד:117

י וֹ פִ י שֶ ל מִ י לִ ים 117 3 . א . קִרְאוּ בְּקוֹל אֶת שְמוֹת הַשָׂפוֹת : אִיטַלְקִית, אַנְגְלִית, צָרְפָתִית . ב . הַשְלִימוּ : הַשֵמוֹת שֶל הַשָׂפוֹת הָאֵלֶה מִסְתַיְימִים בְּ- . 4 . הַעֲתִיקוּ אֶת שְמוֹת הַמְדִינוֹת לַמַחְבֶּרֶת וְהַשְלִימוּ אֶת שְמוֹת הַשָׂפוֹת . הֵיעָזְרוּ בַּדוּגְמָה : א . סִין ב . צָרְפַת ג . אַנְגְלִיָה ד . טוּרְקְיָה 5 . מָה יוֹצֵא דוֹפֶן ? אִמְרוּ מַהִי הַמִילָה בְּכָל שוּרָה שֶלֹא מַתְאִימָה לַמִילִים הָאֲחֵרוֹת . א . אִיטַלְקִית | צָרְפָתִית | טוּרְקִית | יַרְדֵן ב . מָרוֹקוֹ | סִין | יַפָּנִית | הוֹדוּ ג . שְפַרְעָם | אַנְגְלִיָה | חֵיפָה | עַכּוֹ ד . זַמָר | חָלִיל | פְּסַנְתֵר | כִּינוֹר ה . שָבוּעַ| חוֹדְשַיִים | שָנָה | הוֹפָעָה סִיוֹמֶת - ִ ית : הַרְבֵּה פְּעָמִים שֵמוֹת שֶל שָׂפוֹת בְּעִבְרִית שְמוֹת שָׂפוֹת מִסְתַיְימִים בְּ-ִ ית , לְדוּגְמָה : עֲרָבִית וְיַפָּנִית . סִינִית פעילות 3 זיהוי הסיומת המאפיינת שמות שפות . אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף שמות נוספים של שפות בעברית המוכרים להם . פינת הלשון סיומת X ית במשמעות של שמות שפות שמות השפות בעברית נוצרו בדרך של מילה + צורן : יפן + X ית = יפנית . לצורן X ית יש כמה משמעויות בעברית, ואחת מהן היא שמות שפות ( משמעות בולטת נוספת היא שמות עצם בהקטנה, כמו כפית, מפית ) . רוב שמות השפות בעברית נוצרו בדרך של חיבור שם הארץ עם הסיומת X ית . עם זאת יש שפות שאינן מסתיימות Xב ית ( לדוגמה יידיש או לדינו ) . בנוסף יש ארצות בהן מדברים שפה שאינה נגזרת משם הארץ למשל באוסטרליה מדברים אנגלית . יש לשים לב לכך שכששם הארץ מסתיים באות ה ( למשל גרמניה ) האות ה נופלת ואז מוסיפים X ית ( גרמנית ) . פעילות 5 הפעילות חוזרת על אוצר מילים מוכר בדרך של מציאת יוצא הדופן בכל שורה . לאחר שהתלמידים מצאו את יוצא הדופן, אפשר לבקש מהם לומר מה משותף לשלוש המילים האחרות בשורה . סעיף א - המכנה המשותף הוא שפות, סעיף ב - המכנה המשותף הוא ארצות, סעיף ג - המכנה המשותף הוא ערים בישראל, סעיף ד - המכנה המשותף הוא כלי נגינה, סעיף ה - המכנה המשותף הוא מילות זמן . 117

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר