עמוד:103

שָׂ פָ ה שֶ ל סִ י מָ נִ י ם 103 8 . א . לְפִי הַטֵקְסְט, בְּאֵיזֶה מָקוֹם אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִמְצוֹא אֶת הַסִימָנִים הָאֵלֶה ? ב . אִמְרוּ אֵיזֶה מִשְפָּט בַּטֵקְסְט עָזַר לָכֶם לַעֲנוֹת . 9 . א . הַאִם לַשְאֵלוֹת שֶלִפְנֵיכֶם יֵש תְשוּבָה בַּטֵקְסְט ? אִמְרוּ יֵש תְשוּבָה אוֹ אֵין תְשוּבָה בַּטֵקְסְט . 1 . מָה זֶה סִימָן ? יֵש תְשוּבָה | אֵין תְשוּבָה 2 . כַּמָה סִימָנִים יֵש בָּרְחוֹב ? יֵש תְשוּבָה | אֵין תְשוּבָה 3 . אֵיפֹה אֶפְשָר לִמְצוֹא סִימָנִים ? יֵש תְשוּבָה | אֵין תְשוּבָה ב . בַּחֲרוּ שְאֵלָה אַחַת שֶיֵש עָלֶיהָ תְשוּבָה בַּטֵקְסְט וַעֲנוּ עָלֶיהָ בַּמַחְבֶּרֶת . 10 . הָכִינוּ בַּמַחְבֶּרֶת טַבְלָה לְפִי הַדוּגְמָה וַעֲנוּ : לְפִי הַטֵקְסְט, מַדוּעַ אֲנַחְנוּ מִשְתַמְשִים בְּסִימָנִים ? דוּגְמָה מֵהַטֵקְסְט סִיבָּה 1 דוּגְמָה מֵהַטֵקְסְטסִיבָּה 2 11 . זֶה תַמְרוּר "עֲצוֹר" : . מִצְאוּ עוֹד שָלוֹש מִילִים מֵהַמִשְפָּחָה שֶל הַמִילָה " עֲצוֹר " . 12 . בִּקְבוּצוֹת : א . בַּחֲרוּ מָקוֹם ( כִּיתָה, אוֹטוֹבּוּס, מִסְעָדָה . . . ) . ב . חִשְבוּ מָה מוּתָר וּמָה אָסוּר לַעֲשׂוֹת בַּמָקוֹם הַזֶה . ג . כִּתְבוּ אַרְבָּעָה אוֹ חֲמִישָה מִשְפָּטִים . ד . צַיְירוּ סִימָן מַתְאִים לְכָל מִשְפָּט . עֵץלָרוּץ לַעֲצוֹר תַעֲצוֹרעָצַרְתִי רוֹצֶה פעילות 8 ארבעת הסימנים נמצאים בשדות תעופה . אפשר לעבור עם התלמידים על הסימנים ולבקש מהם להסביר את משמעותם באמצעות הצירוף "אפשר + שם הפועל" . פעילות 10 הפעילות מתרגלת ניתוח טקסט ואיתור סיבות ודוגמאות בטקסט . חשוב לבדוק שהתלמידים מבחינים בין הסיבה ( סימנים עוזרים לנו להבין מהר מה אנחנו צריכים לעשות ) ובין הדוגמה ( כשרואים תמרור "עצור" מבינים מייד שצריך לעצור את המכונית ) . פעילות 12 משימת תוצר : הפעילות חוזרת ומתרגלת את השימוש בצירופים שנלמדו . אפשר לקיים תערוכה של כל דפי התוצר של כל הקבוצות בכיתה ולהשוות בין הכללים . אפשרות אחרת היא לתת לכל קבוצה לצייר סימנים ולכתוב משפטים על מקום אחר ברחבי בית הספר . למשל קבוצה אחת כותבת משפטים על הספרייה, קבוצה אחרת כותבת על הכיתה, קבוצה שלישית על החצר או על המגרש וכו' . 103

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר