עמוד:109

שָׂ פָ ה שֶ ל סִ י מָ נִ י ם 109 כְּדַאי + לִלְמוֹד, לְדַבֵּר, לְהַכִּיר . . . כְּדַאי + שֵם פּוֹעַל דוּגְמָאוֹת : אֵיזֶה יוֹם יָפֶה הַיוֹם ! כְּדַאי לָצֵאת לְטִיוּל . כְּדַאי לַחְזוֹר הַבַּיְתָה, קַר בַּחוּץ . "לְכָל אָדָם כְּדַאי לִלְמוֹד אֶת שְׂפַת הַסִימָנִים . " 25 . הַרְבֵּה אֲנָשִים חֵירְשִים אוֹ אֲנָשִים שֶלֹא שוֹמְעִים טוֹב יְכוֹלִים לִקְרוֹא תְנוּעוֹת שְׂפָתַיִים . זֶה לֹא קַל לִקְרוֹא תְנוּעוֹת שְׂפָתַיִים . יֵש כַּמָה דְבָרִים שֶכְּדַאי וְלֹא כְּדַאי לַעֲשׂוֹת כְּשֶמְדַבְּרִים אִיתָם . הַעֲתִיקוּ אֶת הַמִשְפָּטִים לַמַחְבֶּרֶת וְכִתְבוּ בְּהַתְחָלַת כָּל מִשְפָּט כְּדַאי אוֹ לֹא כְּדַאי : א . לַעֲמוֹד מוּל הָאָדָם שֶמְדַבְּרִים אִיתוֹ וּלְהִסְתַכֵּל לוֹ בָּעֵינַיִים . ב . לְדַבֵּר מַהֵר מְאוֹד אוֹ לְאַט מְאוֹד . לְדַבֵּר רָגִיל . ג . לֶאֱכוֹל כְּשֶמְדַבְּרִים . ד . לְדַבֵּר עִם כַּמָה אֲנָשִים בְּאוֹתוֹ הַזְמַן . ה . לַעֲצוֹר אַחֲרֵי כַּמָה מִשְפָּטִים וְלִרְאוֹת שֶהֵם מְבִינִים אֶתְכֶם . כְּדַאי לֹא כְּדַאי תְנוּעַת שְׂפָתַיִים / תְנוּעוֹת שְׂפָתַיִים حركة الشفتَين / حركات الشفاه מוּל مقابل פינת הלשון כדאי + שם פועל נושא לשוני חדש שעולה מתוך הריאיון : כדאי + שם הפועל . התבנית הזאת דומה לתבניות מוכרות – צריך / יכול / אפשר / מותר / אסור + שם הפועל . מומלץ להרבות בדוגמאות על מנת להמחיש לתלמידים את ההבדל בין "צריך" או "אפשר" לבין "כדאי" . פעילות 25 הפעילות מתרגלת את השימוש בתבנית "כדאי / לא כדאי + שם הפועל", וגם מדגימה עוד דרך תקשורת עם אנשים בעלי לקויות שמיעה – קריאת שפתיים . אפשר לתת לתלמידים להתנסות בכך ולשבת בזוגות כאשר אחד אומר משהו בלחש, והחבר צריך לנחש מה הוא אמר רק לפי תנועות השפתיים שלו . לאחר השלמת הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על עוד כלל שכדאי לשמור עליו כשמדברים עם אנשים שקוראים תנועות שפתיים . ( למשל : כדאי לדבר במקום עם הרבה אור, לא כדאי לזוז הרבה ) . 109

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר