עמוד:108

108 19 . מָתַי צָרִיךְ לְתַרְגֵם לִשְׂפַת הַסִימָנִים ? אִמְרוּ אֶת הַתְשוּבָה הַנְכוֹנָה . א . כְּשֶאֲנָשִים שוֹמְעִים רוֹצִים לוֹמַר כָּל מִינֵי דְבָרִים זֶה לָזֶה . ב . כְּשֶאֲנָשִים חֵירְשִים וַאֲנָשִים שוֹמְעִים רוֹצִים לְהָבִין זֶה אֶת זֶה . 20 . הִסְתַכְּלוּ בַּתְמוּנָה וְהַסְבִּירוּ לָמָה בְּיַפָּן מְסַמְנִים אֶת הַמִילָה "אוֹכֶל" בִּתְנוּעָה שֶל שְנֵי מַקְלוֹת . 21 . בָּרֵיאָיוֹן יֵש שְאֵלוֹת גַם עַל שְׂפַת הַסִימָנִים וְגַם עַל הָעֲבוֹדָה שֶל לִי דָן . א . כִּתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת דוּגְמָה מֵהָרֵיאָיוֹן לִשְאֵלָה עַל שְׂפַת הַסִימָנִים . ב . כִּתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת דוּגְמָה מֵהָרֵיאָיוֹן לִשְאֵלָה עַל הָעֲבוֹדָה שֶל לִי דָן . 22 . יֵש לָכֶם שְאֵלָה לְלִי דָן ? כִּתְבוּ אוֹתָה בַּמַחְבֶּרֶת . אַחֲרֵי שֶקָרָאתִי אֶת הָרֵיאָיוֹן עִם לִי דָן, אֲנִי רוֹצֶה / לֹא רוֹצֶה לִלְמוֹד אֶת 23 . הַשְלִימוּ : שְׂפַת הַסִימָנִים, כִּי . . . 24 . אֵיךְ הֲיִיתֶם מְסַמְנִים בִּשְׂפַת הַסִימָנִים אֶת הַמִילִים הָאֵלֶה : בַּיִת תִינוֹק תַלְמִיד אַהֲבָה חָבֵר א . עִבְדוּ בְּזוּגוֹת : תַלְמִיד אֶחָד יִבְחַר מִילָה וִיסַמֵן אוֹתָה, וְהַתַלְמִיד הַשֵנִי יְנַסֶה לְהָבִין מָה הַמִילָה . ב . עַכְשָיו הִסְתַכְּלוּ בְּעַמוּד 111 בַּסִימָנִים שֶל הַמִילִים הָאֵלֶה בִּשְׂפַת הַסִימָנִים הַיִשְׂרְאֵלִית . הַאִם הַסִימָנִים דוֹמִים לַתְנוּעוֹת שֶאַתֶם עֲשִׂיתֶם ? פעילות 22 הפעילות מזמנת שיחה בכיתה על שפת הסימנים ועל קהילת החרשים . התלמידים יכולים לכתוב שאלות שונות שהם היו רוצים לשאול את לי דן או אדם חירש . לאחר הפעילות כדאי לאסוף את כל השאלות שהתלמידים כתבו, ולשאול אם יש תלמידים שיודעים לענות על חלק מהתשובות או לחפש את התשובות ברשת האינטרנט . פעילות 24 הפעילות מאפשרת לתלמידים התנסות בשפת הסימנים . ראשית התלמידים מנסים להמציא סימנים למילים מוכרות, ולאחר מכן הם משווים את הסימנים שלהם לסימנים הקיימים בשפת הסימנים הישראלית . איורים שממחישים את הסימנים האלה אפשר לראות בעמוד 111 . זמן משחק, דיבור ועוד שרים בשפת הסימנים עמותת "תעביר את זה הלאה" פועלת להכרות עם קהילת החירשים בישראל וללימוד שפת הסימנים . במפגשים של העמותה מדברים ושרים בשפת הסימנים . חברי העמותה יצרו בשיתוף עם אומנים סרטון בשפת הסימנים לשיר של אריק איינשטיין "אני ואתה" . הסרטון נקרא - "אני ואתה נשנה את העולם - תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" . אפשר להראות את הסרטון בכיתה, ואולי לנסות יחד לשיר אותו בשפת הסימנים . השיר קצר ויש בו כמה פעלים בזמן עתיד . ניתן לבקש מהתלמידים לזהות את הפעלים בזמן עתיד ( הפעלים - נשנה, יבואו, ננסה ) . 108

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר