עמוד:106

106 מְסַמְנִים מִילִים יֵש אֲנָשִים שֶיֵש לָהֶם שָׂפָה מְיוּחֶדֶת שֶל סִימָנִים . אֵלֶה הֵם אֲנָשִים חֵירְשִים, שֶלֹא יְכוֹלִים לִשְמוֹעַ . לַשָׂפָה שֶלָהֶם קוֹרְאִים "שְׂפַת הַסִימָנִים" . הֵם לֹא מְדַבְּרִים עִם הַפֶּה . הֵם מִשְתַמְשִים בַּתְנוּעוֹת שֶל הַיָדַיִים וּבַפָּנִים . בַּשָׂפָה הַזֹאת הָאֲנָשִים הַחֵירְשִים מְסַמְנִים אֶת מָה שֶהֵם חוֹשְבִים, מַרְגִישִים וְרוֹצִים . לִי דָן הִיא מְתַרְגֶמֶת לִשְׂפַת הַסִימָנִים . הִיא לֹא חֵירֶשֶת, אֲבָל הִיא מַכִּירָה אֶת שְׂפַת הַסִימָנִים הַיִשְׂרְאֵלִית . הִיא יוֹדַעַת לְסַמֵן אֶת כָּל הַמִילִים . הָעֲבוֹדָה שֶלָה הִיא לִשְמוֹעַ מָה אֲנָשִים אוֹמְרִים וּלְתַרְגֵם אֶת הַמִילִים שֶלָהֶם לִתְנוּעוֹת בִּשְׂפַת הַסִימָנִים, וְגַם הַהֶפֶךְ - לוֹמַר בְּקוֹל אֶת מָה שֶאֲנָשִים חֵירְשִים מְסַמְנִים . סִימֵן / לְסַמֵן أشار חֵירֵש / חֵירְשִים أبكم / بُكم תְנוּעָה / תְנוּעוֹת حركة / حركات מְתַרְגֵם / מְתַרְגְמִים مترجم كتابيّ / مترجمون كتابيّون מְדַבְּרִים עִם לִי דָן רִאְיְינָה : רוֹנָה מִינְץ שָלוֹם, לִי . רָצִיתִי לִשְאוֹל : מַהִי שְׂפַת הַסִימָנִים ? שְׂפַת הַסִימָנִים הִיא כְּמוֹ צִיוּר שֶמְצַיְירִים בָּאֲוִויר . כִּמְעַט לְכָל מִילָה יֵש סִימָן שֶמְסַמְנִים עִם הַיָדַיִים . כְּשֶרוֹאִים אֶת הַסִימָנִים הָאֵלֶה, אֶפְשָר לְהָבִין אֶת הַמַשְמָעוּת שֶלָהֶם . אֲבָל שְׂפַת הַסִימָנִים שוֹנָה מֵאֶרֶץ לְאֶרֶץ, וְיֵש הֶבְדֵלִים בֵּין הַסִימָנִים בְּשָׂפוֹת שוֹנוֹת . לְדוּגְמָה, בְּיִשְׂרָאֵל הַסִימָן לְאוֹכֶל הוּא אֶצְבָּעוֹת מִתְקָרְבוֹת לַפֶּה, וּבְיַפָּן הַסִימָן הוּא תְנוּעָה שֶל שְנֵי מַקְלוֹת . 18 . קִרְאוּ אֶת הָרֵיאָיוֹן ( مقابلة ) עִם לִי דָן . צילום : אסף עברון מסמנים מילים החלק השני של היחידה עוסק בשפת הסימנים שמשמשת את קהילת החירשים ולקויי השמיעה . התלמידים נחשפים לשפת הסימנים באמצעות ריאיון עם לי דן, מתורגמנית לשפת הסימנים . כדאי להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לסוגת הריאיון הבנוי משאלות של המראיין ותשובות של המרואיינת . אפשר לשוחח בכיתה על העבודה של מתורגמנים לשפת הסימנים ולחשוב באילו עוד מקומות צריך את התרגום שלהם ( למשל : באספות הורים, בעירייה, במשרדי ממשלה, בפסטיבלים ובאירועים ) . אוצר מילים מסמנים מילים על מנת להקנות ולתרגל את אוצר המילים החדש, כדאי להציג לתלמידים כמה סימנים משפת הסימנים הישראלית . אפשר להציג לכיתה כמה סימנים של מילים בסיסיות, או להציג סרטון קצר של אנשים משוחחים בשפת הסימנים, ומתוך כך להקנות את המילים החדשות ולשוחח על תרגום משפת הסימנים לשפה המדוברת . 106

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר