עמוד:84

84 הַמַנְגִינָה הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם | סִיפּוּר עַם יוֹם אֶחָד שָאַל מֶלֶךְ פָּרָס אֶת הַשָׂרִים שֶלוֹ : "מַהִי הַמַנְגִינָה הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם ? " הִתְחִילוּ הַשָׂרִים לְהִתְוַוכֵּחַ זֶה עִם זֶה . הַשַׂר הָרִאשוֹן אָמַר : "מַנְגִינַת הֶחָלִיל הִיא הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר . " הַשַׂר הַשֵנִי אָמַר : "מַנְגִינַת הַכִּינוֹר הִיא הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר . " וְהַשַׂר הַשְלִישִי חָשַב שֶמַנְגִינַת הַגִיטָרָה הִיא הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר . רַק הַשַׂר מִירְזָה, שֶהָיָה הֶחָכָם מִכָּל הַשָׂרִים, יָשַב וְשָתַק . אַחֲרֵי כַּמָה יָמִים הִזְמִין הַשַׂר מִירְזָה אֶת הַמֶלֶךְ וְהַשָׂרִים לִמְסִיבָּה . זֹאת הָיְיתָה מְסִיבָּה יָפָה . בַּמְסִיבָּה הָיוּ מוּזִיקָאִים שֶנִיגְנוּ לָאוֹרְחִים מַנְגִינוֹת בְּחָלִיל, בְּכִינוֹר וּבְגִיטָרָה, וְכוּלָם נֶהֱנוּ . אֲבָל בַּמְסִיבָּה לֹא הָיָה אוֹכֶל, וְכָל הַשוּלְחָנוֹת הָיוּ רֵיקִים . הָאוֹרְחִים הִתְחִילוּ לִהְיוֹת רְעֵבִים יוֹתֵר וְיוֹתֵר . וְאָז שָמְעוּ הָאוֹרְחִים קוֹל שֶל כַּף שֶמַכָּה בְּצַלַחַת . שָׂמְחוּ הָאוֹרְחִים . סוֹף-סוֹף מַגִיעַ זְמַן הָאֲרוּחָה ! הַשַׂר מִירְזָה צָחַק וְשָאַל אֶת הַמֶלֶךְ : "עַכְשָיו אַתָה יוֹדֵעַ מָהִי הַמַנְגִינָה הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם ? " צָחַק גַם הַמֶלֶךְ וְאָמַר : "לְאָדָם רָעֵב הַמַנְגִינָה הַמְתוּקָה בְּיוֹתֵר הִיא הַקוֹל שֶל הַכַּף שֶמַכָּה בַּצַלַחַת . " מַנְגִינָה / מַנְגִינוֹת نغمة / نغمات שָתַק / לִשְתוֹק صمت אוֹרֵחַ / אוֹרְחִים ضيف / ضيوف המנגינה המתוקה ביותר בעולם קריאה של סיפור עם . כהכנה לסיפור כדאי לשוחח עם התלמידים על הכנסת אורחים ולשאול מה הם עושים כשמגיעים אליהם אורחים הביתה . אפשר למקד את השיחה ולשאול אם הם מגישים אוכל ושתייה לאורחים, אם הם מדברים עם האורחים או שותקים, אם הם מקשיבים למוזיקה וכו' . בצורה כזאת התלמידים גם מתַרגלים את המילים החדשות . אפשרות נוספת לתרגול של המילים החדשות ולקיום שיחה מקדימה לסיפור היא באמצעות האיור בעמוד זה . אפשר לבקש מהתלמידים לתאר את האיור ולשאול : איפה האנשים נמצאים ? מה המוזיקאים עושים ? למי הם מנגנים ? מה עושים האורחים במסיבה ? וכו' . אוצר מילים מתוק / מתוקה המילה 'מתוקה' בסיפור מתארת משהו נעים לאוזן, משהו שגורם הנאה . זאת השאלה מהמשמעות הקונקרטית יותר - משהו בטעם של סוכר או דבש . אפשר לבקש מהתלמידים לתת דוגמאות מהחיים שלהם לשימוש במילה בשתי המשמעויות ( לדוגמה : אחותי הקטנה היא כל כך מתוקה, היא תמיד צוחקת ומחבקת אותי / אני לא אוהבת לאכול עוגת שוקולד כי זה מתוק מדי ) . 84

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר