עמוד:56

56 פְּעָלִים בְּהוֹוֶה פְּעָלִים בְּעָבָר أفعال بصيغة المضارع פְּעָלִים בְּעָתִיד أفعال بصيغة الماضي أفعال بصيغة المضارع ( المستقبل ) אוֹאוֹ אֲנִי אֶ כְתוֹבאֲנִי כָּתַבְתִיאֲנִי כּוֹתֶבֶתאֲנִי כּוֹתֵב אוֹ אוֹ אוֹ אוֹ אֲנַחְנוּ נִ כְתוֹבאֲנַחְנוּ כָּתַבְנוּאֲנַחְנוּ כּוֹתְבוֹתאֲנַחְנוּ כּוֹתְבִים מָחָר אֲנִי אֶ כְתוֹב לָכֶם מָה אֶכְתוֹב וְנִכְתוֹב אֲנִי אֲ צַלֵם כָּל אֶחָד צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת . אֶת הַסֶרֶט . בְּיוֹם רְבִיעִי הַבָּא נַ עֲשֶׂה מְסִיבָּה . إذا كان الفعل مضارعًا فلا بدّ أن يبدأ بحرف من حر وف المضارعة وهي : الألف والنون والياء والتاء . نستخدم المضار ع للإشارة إلى أمر يحدث أو لا يحدث في هذه اللحظة، أما في العبريّة فنستخدم עתיד للإشارة إلى شيء قد يحدث أو لا يحدث في المستقبل . في زمن הווה بالعبريّة لا تبدأ الأفعال بحر وف المضارعة كما هي الحال بالعربيّة . אכתוב ונכתוב כהמשך להטרמה שנעשתה בשיחה "מסיבה בחוג" לפעלים בזמן עתיד בגוף ראשון, מציגים הילדים מהשיחה את הנטייה בצורה מסודרת : נטיית פעלים בגוף ראשון ( יחיד ורבים ) . בהמשך הספר התלמידים לומדים את הנטייה של הפעלים בזמן עתיד גם בגוף שני ושלישי . כדאי להביא דוגמאות רבות לנטיית גוף ראשון בזמן עתיד ובעיקר לחשוף את התלמידים לנטייה של פעלים מוכרים ושימושיים, לדוגמה : אדבר, נשמע, אלמד, נשחק, נחשוב, אפגוש ועוד . פינת הלשון פעלים בעתיד, גוף ראשון ( אני, אנחנו ) בספר זה יש חשיפה לפעלים בזמן עתיד וזיהוי אותיות אית"ן . בשלב הזה לא נדרש מהתלמידים להטות לבד את הפעלים . אפשר לחלק לכל התלמידים פתקים עם פעלים בשלושת הזמנים והתלמידים צריכים למצוא תלמידים עם נטייה של אותו פועל בזמן אחר ולהסתדר בשלשות של עבר, הווה, עתיד . 56

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר