עמוד:64

64 הָאָב, הַבֵּן וְהַחֲמוֹר | סִיפּוּר עַם פָּרְסִי אִיש אֶחָד וְהַבֵּן הַצָעִיר שֶלוֹ יָצְאוּ בּוֹקֶר אֶחָד לַשוּק לִמְכּוֹר שָם עַגְבָנִיוֹת . הָאִיש רָכַב עַל הַחֲמוֹר שֶלָהֶם, וְהַבֵּן הָלַךְ לְיַד הַחֲמוֹר . בַּדֶרֶךְ עָבַר שָכֵן וְאָמַר לָאִיש : "אֲנִי לֹא מַאֲמִין ! אַתָה רוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר בְּכֵּיף, וְהַיֶלֶד הַמִסְכֵּן שֶלְךָ הוֹלֵךְ בָּרֶגֶל ? " יָרַד הָאִיש מֵהַחֲמוֹר וְאָמַר לַבֵּן שֶלוֹ : "אַתָה יָכוֹל לָשֶבֶת עַל הַחֲמוֹר . אֲנִי אֵלֵךְ בָּרֶגֶל . " הִמְשִיכוּ הַשְנַיִים בַּדֶרֶךְ : הַבֵּן עַל הַחֲמוֹר, וְהָאָב - לְיַד הַחֲמוֹר . בַּדֶרֶךְ עָבְרָה אִישָה . הִיא הִסְתַכְּלָה עַל הַשְנַיִים וְהִתְחִילָה לִצְעוֹק : "מָה זֶה צָרִיךְ לִהְיוֹת ? יֶלֶד צָעִיר וּבָרִיא יוֹשֵב כְּמוֹ מֶלֶךְ עַל הַחֲמוֹר, וְהָאַבָּא הוֹלֵךְ בָּרֶגֶל ? " הִסְתַכֵּל הָאָב עַל הַבֵּן, הִסְתַכֵּל הַבֵּן עַל הָאָב . "אֲנִי יָכוֹל לָרֶדֶת מֵהַחֲמוֹר," אָמַר הַבֵּן . "שְנֵינוּ נֵלֵךְ לְיַד הַחֲמוֹר וְנִמְשוֹךְ אוֹתוֹ בְּחֶבֶל . " יָרַד הַבֵּן מֵהַחֲמוֹר, וְהָאָב וְהַבֵּן הָלְכוּ וּמָשְכוּ אֶת הַחֲמוֹר בְּחֶבֶל . בַּדֶרֶךְ עָבְרוּ עוֹד שְלוֹשָה אֲנָשִים, הִסְתַכְּלוּ עֲלֵיהֶם וְאָמְרוּ : "מִי רָאָה דָבָר כָּזֶה ? הַחֲמוֹר שֶלָכֶם בֶּטַח מַבְּסוּט, כִּי אַתֶם הוֹלְכִים בָּרֶגֶל, וְהוּא עוֹשֶׂה חַיִים . " "יֵש לִי רַעְיוֹן," אָמַר הַבֵּן לָאָב, "נֵשֵב שְנֵינוּ עַל הַחֲמוֹר . " צָעִיר / צְעִירָה شابّ / شابّة מָשַךְ / לִמְשוֹךְ جرّ 23 . מָה חָשְבָה הָאִישָה שֶצָעֲקָה ? בַּחֲרוּ בַּתְשוּבָה הַנְכוֹנָה : א . שֶהָאַבָּא לֹא מִתְנַהֵג יָפֶה לַיֶלֶד שֶלוֹ . ב . שֶהַיֶלֶד לֹא מִתְנַהֵג יָפֶה לְאַבָּא שֶלוֹ . ג . שֶהָאַבָּא וְהַיֶלֶד לֹא מִתְנַהֲגִים יָפֶה לַחֲמוֹר . 24 . א . בְּשוּרָה 7 כָּתוּב : "הִסְתַכְּלָה עַל הַשְנַיִים" . עַל מִי ? ב . בְּשוּרָה 13 כָּתוּב : "אַתֶם הוֹלְכִים בָּרֶגֶל, וְהוּא עוֹשֶׂה חַיִים" . מִי עוֹשֶׂה חַיִים ? ( 5 ) ( 10 ) האב, הבן והחמור סיפור המתאר את קורותיהם של אב, בן וחמור ההולכים לשוק . בדרך הם פוגשים מגוון אנשים בעלי דעות שונות . המסר של הסיפור הוא שלא תמיד אנשים יסכימו עם מה שאנחנו עושים, ולכן אפשר להקשיב לדעות של אחרים, אך חשוב גם להקשיב לקול הפנימי שלנו . הסיפור מתאר דעות של אנשים ואת התגובה של האב והבן לדעות אלו . לאחר קריאת הסיפור אפשר לבקש מהתלמידים לתאר את השתלשלות הסיפור במילים שלהם . כמו כן כדאי להתייחס לשני האיורים שמלווים את הסיפור ולבקש מהתלמידים למצוא משפט מהסיפור שמתאים לכל איור . אוצר מילים צעיר ורזה אפשר להיעזר באיור בעמוד זה על מנת להקנות את המילים החדשות . אפשר לשאול : מה הילד עושה ? ( הוא מושך את החמור ) מי יושב על החמור ? מי יותר צעיר - הילד או האב ? . התלמידים יכולים לספר מי הצעיר ביותר במשפחה שלהם . אפשר גם לומר את ההפכים של שמות התואר : צעיר # זקן, רזה # שמן . פעילות 24 שאלות אזכור . כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא את המשפט הקודם לשורה בפעילות על מנת למצוא על מי נאמר . 64

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר