עמוד:34

34 מִגְדַל הַשָעוֹן בְּעַכּוֹ גַם בָּעִיר עַכּוֹ יֵש מִגְדַל שָעוֹן גָבוֹהַ . בִּשְנַת אֶלֶף תְשַע מֵאוֹת ( 1900 ) בָּנוּ בְּעַכּוֹ מִגְדָל שֶל חָמֵש קוֹמוֹת . בְּרֹאש הַמִגְדָל הָיוּ אַרְבָּעָה שְעוֹנִים, שָעוֹן בְּכָל צַד שֶל הַמִגְדָל, וְהָאֲנָשִים הָיוּ יְכוֹלִים לִרְאוֹת מָה הַשָעָה מִכָּל הַצְדָדִים שֶל הַמִגְדָל . מֵאָז עָבְרוּ הַרְבֵּה שָנִים, הַשְעוֹנִים הִפְסִיקוּ לַעֲבוֹד, וְיוֹם אֶחָד הֵם נֶעֶלְמוּ . הַמִגְדָל הָיָה בְּלִי שְעוֹנִים הַרְבֵּה שָנִים, עַד שֶהַיְלָדִים שֶל עַכּוֹ הֶחְלִיטוּ לְהַחְזִיר אוֹתָם לַמִגְדָל ! בִּשְנַת 2001 הִשְתַתְפוּ כָּל גַנֵי הַיְלָדִים בְּעַכּוֹ, הָעֲרָבִיִים וְהַיְהוּדִיִים, בְּתַחֲרוּת מְיוּחֶדֶת : "מַחְזִירִים אֶת הַשָעוֹן לַמִגְדָל" . הַיְלָדִים וְהַהוֹרִים שֶלָהֶם חָשְבוּ אֵיךְ צָרִיךְ לְהֵירָאוֹת הַשָעוֹן הֶחָדָש . הֵם צִייְרוּ אוֹ בָּנוּ אֶת הַשְעוֹנִים שֶלָהֶם וְהִסְבִּירוּ לַיְלָדִים הָאֲחֵרִים בַּגַן אֶת הָרַעְיוֹן שֶלָהֶם . בַּתַחֲרוּת הָיוּ הַרְבֵּה רַעְיוֹנוֹת נֶהֱדָרִים לִשְעוֹנִים . הָרַעְיוֹן שֶזָכָה הָיָה אַרְבָּעָה שְעוֹנִים שוֹנִים לְאַרְבָּעָה צְדָדִים שֶל הַמִגְדָל : שָעוֹן עִם סְפָרוֹת רְגִילוֹת ( ,1 ,2 3 . . . ) שָעוֹן עִם סְפָרוֹת עֲרָבִיוֹת ( ١, ٢, ٣ . . . ) שָעוֹן עִם סְפָרוֹת רוֹמִיוֹת ( III ,II ,I . . . ) שָעוֹן עִם אוֹתִיוֹת עִבְרִיוֹת ( א, ב, ג . . . ) . בְּסוֹף הַשָנָה הִגִיעוּ כָּל יַלְדֵי הַגַנִים לְמִגְדַל הַשָעוֹן וְרָאוּ אֶת הַשְעוֹנִים הַחֲדָשִים . הַיְלָדִים הִתְרַגְשוּ מְאוֹד - לַמִגְדָל שוּב יֵש שָעוֹן ! קוֹמָה / קוֹמוֹת طابق / طوابق נֶעֱלַם / לְהֵיעָלֵם اختفى הֶחְלִיט / לְהַחְלִיט قرّر הֶחְזִיר / לְהַחְזִיר أعاد תַחֲרוּת / תַחֲרוּיוֹת مسابقة / مسابقات זָכָה / לִזְכּוֹת فاز מִגְדַל הַשָעוֹן בְּעַכּוֹ עִם הַשְעוֹנִים הַחֲדָשִים מִגְדַל הַשָעוֹן בְּעַכּוֹ בְּלִי הַשְעוֹנִים מגדל השעון בעכו עַכּוֹ, 1964 קטע מידע זה ממשיך את העיסוק במגדלי שעון, אך הפעם מזווית מקומית - מגדל שעון בישראל . לפני קריאת הטקסט כדאי לחזור אל התמונה הפותחת של היחידה ולשאול את התלמידים אם הם ביקרו או ראו בישראל מגדל שעון, ואם כן - איפה ( לדוגמה : יפו, עכו, חיפה . . . ) . העשרה : מגדל השעון בעכו הוא אחד משישה מגדלים שנבנו בתחילת המאה ה - 20 לציון 25 שנים לשלטונו של הסולטן העות'מני עבד אל - חמיד השני ( מאוחר יותר נבנה עוד מגדל בירושלים ) , וזאת כחלק מבנייתם של מגדלי שעון רבים ברחבי האימפריה העות'מנית . אוצר מילים מגדל השעון בעכו הטקסט מתאר השתלשלות היסטורית של אירועים, ולכן מכיל בתוכו פעלים רבים, למשל : בנו, הפסיקו, החליטו, השתתפו, ציירו, הגיעו . כדאי לבקש מן התלמידים לאתר את כל הפעלים בטקסט ולומר מה משותף לרובם ( גוף שלישי רבים – הם ) . אפשר לבקש מהתלמידים להטות את הפעלים לזמן הווה ( הפסיקו – מפסיקים ) . יש להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לכך שהפעלים במילון מופיעים בצורת העבר ובצורת שם הפועל . לדוגמה במילון מופיע הפועל 'החזיר / להחזיר', אך בטקסט מופיע הפועל 'מחזירים' ( "מַחְזִירִים אֶת הַשָעוֹן לַמִגְדָל" ) . 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר