עמוד:33

סְ לִ יחָ ה , מָ ה הַ שָ עָ ה ? 33 4 . הַשְלִימוּ לְפִי הַטֵקְסְט . פַּעַם אֲנָשִים רָאוּ מָה הַשָעָה . הַיוֹם אֲנָשִים רוֹאִים מָה הַשָעָה . 5 . אֵיךְ הֵם יוֹדְעִים מָה הַשָעָה ? הַתְאִימוּ בֵּין הַמִשְפָּטִים לַתְמוּנוֹת . 6 . בְּשוּרָה 5 כָּתוּב : "הַפִּתְרוֹן הָיָה מִגְדַל שָעוֹן" . לְאֵיזוֹ עוֹד מִילָה יֵש מַשְמָעוּת דוֹמָה לַמִילָה "פִּתְרוֹן" ? א . בְּעָיָה ב . שְאֵלָה ג . תְשוּבָה 7 . הַבִּיג בֵּן הוּא דוּגְמָה לְ . . . א . מִגְדַל פַּעֲמוֹנִים ב . מִגְדַל שָעוֹן ג . מִגְדָל בַּעֲרָב הַסָעוּדִית "שָמַעְתִי אוֹתָם מְצַלְצְלִים שֶבַע פְּעָמִים . " "אֵין לִי בָּטֵרִייָה בַּטֵלֵפוֹן . אַתָה יוֹדֵעַ מָה הַשָעָה ? " "אֲנִי רַק מִסְתַכֵּל לְמַעְלָה וְרוֹאֶה מָה הַשָעָה . " 1 א ב 2 ג 3 פעילות 4 הפעילות מזמנת תרגול של השוואה במסגרת של תבנית לשונית נתונה : פעם . . . היום . . . אפשר להמשיך ולתרגל בכיתה השוואה בין פעם ל היום בתחומי חיים שונים . דוגמאות : פעם אנשים דיברו בטלפון רק בבית . היום אנשים מדברים בטלפון בכל מקום . פעם אנשים צילמו תמונות רק במצלמה . היום אנשים מצלמים תמונות גם בטלפון . פעילות 5 אפשר לבקש מהתלמידים למצוא בקטע המידע משפט שמתאים לכל אחד מהאיורים בפעילות . פינת הלשון הטקסט כולל בתוכו מספר שמות עצם בלשון רבים : טלפונים, שעונים, מגדלים, פעמונים, צלצולים . זו הזדמנות לבקש מן התלמידים לומר מה משותף לכל שמות העצם אלה מבחינה לשונית ( כולם שמות עצם בלשון זכר, ברבים ) ולבקש מהם לומר מהי צורת היחיד של שמות עצם אלה . שבע או שבעה – " שִבְעָה צִלְצוּלִים בְּשָעָה שֶבַע אוֹ שְנֵים - עָשָׂר צִלְצוּלִים בְּשָעָה שְתֵים - עֶשְׂרֵה" – משפט זה מהווה הזדמנות לחזור על כללי המנייה בעברית – "צלצול" הוא שם עצם בזכר ולכן אומרים "שבעה צלצולים" . פעילות 6 בעקבות הפעילות כדאי לשאול את התלמידים : "הַפִּתְרוֹן הָיָה מִגְדַל שָעוֹן – מה הייתה הבעיה ? " 33

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר