עמוד:22

22 כֵּן, וְהוּא מַגִיעַ לַתַחֲנָה רַק עוֹד עֶשְׂרִים וְחָמֵש דַקוֹת . . . יֵש כָּאן עֶשְׂרִים וַחֲמִישָה אֲנָשִים . כּוּלָם מְחַכִּים לְקַו עֶשְׂרִים וָשֶבַע ? מִסְפָּרִים מֵעַל 20 בְּזָכָר וּבִנְקֵבָה נְקֵבָהזָכָר עֶשְׂרִים וְאַחַת 21 עֶשְׂרִים וְאֶחָד עֶשְׂרִים וּשְתַיִים 22 עֶשְׂרִים וּשְנַיִים עֶשְׂרִים וְשָלוֹש 23 עֶשְׂרִים וּשְלוֹשָה עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע 24 עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה עֶשְׂרִים וְחָמֵש 25 עֶשְׂרִים וַחֲמִישָה עֶשְׂרִים וָשֵש 26 עֶשְׂרִים וְשִישָה עֶשְׂרִים וָשֶבַע 27 עֶשְׂרִים וְשִבְעָה עֶשְׂרִים וּשְמוֹנֶה 28 עֶשְׂרִים וּשְמוֹנָה עֶשְׂרִים וָתֵשַע 29 עֶשְׂרִים וְתִשְעָה • تأتي ו' הַחִיבּוּר دائمًا قبل الرقم الأخير . • عندما تكون إمكانيّة لإضافة الكلمة "מִסְפָּר" قبل الشيء الذي نتحدّث عنه، فإنّ الرقم يكون دائمًا بصيغة المؤنّث . דוּגְמָאוֹת : - תַרְגִיל ( מִסְפָּר ) אַרְבָּעִים וָתֵשַע ( 49 ) . - אוֹטוֹבּוּס ( מִסְפָּר ) חֲמִישִים וְאַחַת ( 51 ) . - שְאֵלָה ( מִסְפָּר ) עֶשְׂרִים וָשֵש ( 26 ) . • عندما نعدّ شيئًا ما، يكون الرقم بصيغة المذكّر أو بصيغة المؤنّث حسب جنس الاسم الذي يأتي بعده . דוּגְמָאוֹת : - בַּסֵפֶר יֵש תִשְעִים וְשִבְעָה ( 97 ) עַמוּדִים . - בַּכִּיתָה שֶלִי יֵש עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע ( 24 ) בָּנוֹת וְרַק שְנֵים-עָשָׂר ( 12 ) בָּנִים . שתי נערות מדברות בתחנת אוטובוס השיחה משמשת כגריין לנושא הלשוני של מספרים מעל 20 בזכר ובנקבה . כפעילות מקדימה אפשר להציג לתלמידים שאלות על השיחה : כמה אנשים מחכים בתחנה ? מתי האוטובוס מגיע ? איך היא יודעת מתי האוטובוס מגיע לתחנה ? וכדומה . זמן משחק, דיבור ועוד מספרים אחרי שלומדים את המספרים מעל 20 אפשר לחזור למשחק בפעילות 12 ולבקש מהתלמידים שיכינו משחק דומה עם המספרים החדשים שלמדו וישחקו בזוגות . אפשר גם לשחק במשחק "שבע בום" : הרעיון של המשחק הוא להצליח לספור יחד ברצף מהמספר 1 והלאה, כאשר כל תלמיד אומר מספר . הכלל הוא שאסור לומר בקול מספרים הכוללים את הספרה 7 או כל מספר שמתחלק ב - ( ,7 ,14 21 וכו' ) . במקום המספרים האלה צריך לומר "בום" . תלמיד שמתבלבל יוצא מהמשחק והספירה מתחילה מחדש . קיים פרויקט של תאגיד השידור "כאן" הנקרא מקצועות במספרים . הפרויקט מציג בתוך מסגרת זמן של כשתי דקות מידע מספרי על אודות מקצוע מסוים בצורה חביבה ומעניינת . למשל : מנקה חלונות בסנפלינג . אפשר לחבר זאת לפעילות "אני במספרים" המוצגת בהמשך היחידה שבה הילדים כותבים על עצמם . מספרים מעל 20 בזכר ובנקבה מספרים בזכר ובנקבה יש גם בערבית . בעברית, בדומה לערבית, יכול להיווצר בלבול, כי המספרים מתנהגים הפוך משמות העצם : סיומת ה היא בדרך כלל של שמות עצם בנקבה ( כיתה ) , ואילו במספרים - מספר שמסתיים ב - ה הוא בזכר ( עשרים ו שבעה ) . כדאי להפנות את תשומת לב הילדים לכך . בספר מוצגים רק המספרים בין 20 ל - ,30 אבל העיקרון של מספרים בזכר ובנקבה נכון לכל המספרים מעל 20 . 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר