עמוד:ו

על הספר "מדברים בעברית" לכיתה ו המטרה העיקרית של הספר "מדברים בעברית" לכיתה ו היא לבסס ולחזק את מיומנויות השיח הכתוב והדבור שרכשו התלמידים בכיתות ב - ה, לצד המשך הרחבת והעשרת המפגש של התלמידים עם השפה העברית . בתוך כך, התלמידים חוזרים על אוצר מילים ומבנים לשוניים מוכרים, אך גם נחשפים בהדרגה לאוצר מילים ולמבנים לשוניים חדשים, שבאמצעותם מתאפשר להם להרחיב את המפגש שלהם עם השפה העברית ולחזק את מיומנויות ההבנה וההבעה שלהם בעברית הן בכתב והן בשיח הדבור . הקו המנחה של הספר, בחירת התכנים, אופי הפעילויות – כולם מכוונים לעבר למידה רבת - משמעות אשר נבנית מחוויית למידה מעניינת, מעצימה ומניעה ללמידה . מבנה הספר הספר "מדברים בעברית" לכיתה ו כולל שמונה יחידות לימוד, שכל אחת מהן עוסקת בנושא אחר . כמו בספרים הקודמים בסדרה, גם כאן עוסקות היחידות בנושאים מסקרנים ורלבנטיים לחיי התלמידים, והן כוללות מבטים מגוונים מהפרטי לכללי, מהיומיומי לרחב, מהמקומי לגלובלי . במהלך כל יחידה נלמדים ומתורגלים שוב ושוב מילים ומבנים לשוניים מהשדה הסמנטי של נושא היחידה ¬ - מילים המשמשות אבני בניין משמעותיות לניהול של שיח עשיר על נושאים אישיים וכלליים . מבחינה זו, מסייע מבנה הספר לדמות את המצב הטבעי והגמיש של השימוש בשפה בעולם ה"אמיתי", כאשר בכל פעם משתמשים באותה מילה או במבנה לשוני מסוים בהקשר קצת אחר . בהמשך המדריך למורה מוצעות פעילויות רבות לחזרה על אוצר המילים ועל המבנים הלשוניים שנלמדו, וכאמצעי לעידוד התנסות בדיבור בעברית . ארבע אופנויות השפה נלמדות בספר באמצעות מפגש עם מגוון סוגות : התלמידים קוראים טקסטים קצרים וארוכים, ובהם שיחות, סיפורים, קטעי מידע וריאיונות . הם מוזמנים להשלים משפטים ולהתבטא בכתיבה חופשית בעזרת תבניות תחביריות הנרכשות עם ההתקדמות בספר . בחלק מהיחידות משולבות משימות כתיבה אישית , באמצעותן מוזמנים התלמידים לספר על עצמם ולהביע את דעתם בנושאים שהיחידה מזמנת . בספר שזורות פעילויות האזנה הכוללות הן שיחות מקוריינות שמלוות את הטקסט בספר, והן שיחות מקוריינות שהן להאזנה בלבד והטקסט אינו מופיע בספר . בספר הלימוד המודפס יש פעילויות הקשורות לקטעי האזנה, ולצד פעילויות אלה מופיע סמליל של רמקול . פיתוח מיומנויות השיח הדבור באות לידי ביטוי הן בבחירת הסוגות שיש בהן הרבה דיאלוגים ושפה יומיומית והן בפעילויות המזמינות את התלמידים לדבר . פעילויות אלה מופיעות גם ברצף הספר עצמו וגם בהצעות רבות במדריך למורה . אחד החידושים בספר ו היא הפעילות "ועכשיו אתם ! " , פעילות המזמינה את התלמידים ליצור סרטוני וידיאו המבוססים על שיחה שהאזינו לה בפעילות האזנה קודמת . התלמידים עובדים בקבוצות - הם כותבים וממחיזים שיחה של סיטואציה דומה לזאת המתוארת בשיחה, בעזרת שאלות הכוונה . התלמידים מצלמים את השיחה ושולחים את הסרטון למורה . הפעילות מאפשרת תרגול של אוצר מילים שנלמד ביחידה בנוסף לתרגול מבעים יומיומיים . פעילות זו תורמת לתחושת המסוגלות של התלמידים בהבנה ובדיבור בשפה העברית . התלמידים יכולים לצלם את עצמם שוב ושוב עד שירגישו שהגיעו לתוצאה שהם מרוצים ממנה . תוך כדי ההתנסות החוזרת במהלך הצילומים הם מתרגלים את אוצר המילים והמבנים הלשוניים הרלבנטיים במצב טבעי ומהנה, ויכולים גם להציג את הישגיהם בכיתה ובבית . חידוש נוסף בספר "מדברים בעברית" לכיתה ו הוא המדור "כאן קוראים" – בו התלמידים מתרגלים קריאה של פסקה קצרה ללא ניקוד, על מנת להכין אותם לספרי הלימוד בחטיבת הביניים שאינם מנוקדים . מדור זה מופיע בסיום רוב היחידות בספר . הטקסט במדור זה הוא חדש, אבל אין בו מילים חדשות או מבנים דקדוקיים לא ידועים . המילים שבחרנו לקטע זה מוכרות ושימושיות בנוסף לכמה מילים חדשות שנלמדו ביחידה . התלמידים מתרגלים שוב ושוב את קריאת המשפטים ללא ניקוד ויכולים גם להקליט את עצמם קוראים . אוצר המילים בסדרה "מדברים בעברית" נבחר בשל שכיחותן של המילים בשפה ובשל היותן בסיסיות לכל שיח . רכישת מילים היא המנבא הטוב ביותר של מיומנויות השפה . לפי מחקרים, לא רוכשים אוצר מילים בשפה זרה ללא סיוע, ויש ללמד אותו באופן מודע . 9 אוצר המילים בספר לכיתה ו מבוסס על המילים שנלמדו בספרים "מדברים בעברית" לכיתות ג - ה ועל המילים שהתלמידים נחשפו אליהן במסגרת תוכנית 9 ולדמן, ט' ( 2009 ) . "רכישת אוצר מילים בשפה זרה : ידע קולוקציות בקרב לומדים ישראלים" . בתוך : דוניצה - שמידט, ס' וענבר - לוריא, ע', עורכות ( 2014 ) . סוגיות בהוראת שפות בישראל , חלק ב, מכון מופת . ו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר