עמוד:94

94 בַּצוֹרֶת בָּעוֹלָם בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת בָּעוֹלָם יֵש בַּצוֹרֶת - לֹא יוֹרֵד מַסְפִּיק גֶשֶם . בְּאַפְרִיקָה, בְּאוֹסְטְרַלְיָה וְגַם בְּמִצְרַיִם, בְּסוּרְיָה, בְּיִשְׂרָאֵל וּבְעוֹד מְקוֹמוֹת בָּעוֹלָם אֵין מַסְפִּיק מַיִם לִבְנֵי הָאָדָם, לְבַעֲלֵי הַחַיִים וְלַצְמָחִים . יֵש מָקוֹם אֶחָד עִם הֲמוֹן מַיִם - הַיָם . אֲבָל מִי יָכוֹל לִשְתוֹת אֶת הַמַיִם שֶל הַיָם ? הֵם מְלוּחִים ! בְּיִשְׂרָאֵל וְגַם בִּמְדִינוֹת כְּמוֹ סִין, אוֹסְטְרַלְיָה וַעֲרָב הַסָעוּדִית יֵש מְכוֹנוֹת מְיוּחָדוֹת, שֶנִמְצָאוֹת לְיַד חוֹף הַיָם וְהוֹפְכוֹת אֶת הַמַיִם הַמְלוּחִים לְמַיִם מְתוּקִים . הַמַיִם הַמְתוּקִים הָאֵלֶה טוֹבִים לִשְתִייָה . רוֹב הַמַיִם שֶיוֹצְאִים מֵהַבֶּרֶז בַּבַּיִת שֶלָנוּ הֵם מַיִם שֶהִגִיעוּ מֵהַיָם וְהָיוּ פַּעַם מְלוּחִים ! וּמָה אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת ? לַחְשוֹב טוֹב לִפְנֵי שֶפּוֹתְחִים אֶת הַבֶּרֶז וְלֹא לְבַזְבֵּז מַיִם . בַּצוֹרֶת محل מַסְפִּיק يكفي מְכוֹנָה / מְכוֹנוֹת ماكينة / ماكينات שְתִייָה شرب רוֹב معظم מְכוֹנוֹת שֶהוֹפְכוֹת אֶת הַמַיִם שֶל הַיָם לְמַיִם טוֹבִים לִשְתִייָה : בָּעִיר חֲדֵרָה בְּיִשְׂרָאֵל, לְיַד חוֹף הַיָם . ( 5 ) ( 10 ) הטקסט הזה נועד להעלות למודעות את עניין המחסור במים בעולם . גם בישראל שנים רבות מוגדרות כשנות בצורת ומרבים לדבר בתקשורת על הבעיה הזאת ועל הצורך לחסוך במים . כדאי שהתלמידים יכירו את המושג "בצורת" ואת הקשיים שנוצרים בעקבות כך . לאחר קריאת הטקסט אפשר לשאול שאלות ברמת איתור פרטים כמו : איפה יש בצורת בעולם ? איפה יש המון מים ? איפה בעולם יש מכונות שהופכות מים מלוחים למתוקים ? אפשר לשאול את התלמידים מה עוד אפשר לעשות כדי לחסוך במים, מה בהתנהגות היומיומית של התלמידים והתלמידות יכול לעזור במאמץ הזה . בעמוד 96 בהמשך יש עיסוק קצר בנושא הזה . אוצר מילים המילים מתוק ו מלוח נלמדו בספר זה ביחידות קודמות, בעיקר בהקשר של מאכלים . כאן המילים מופיעות בהקשר של המים . זו הזדמנות טובה לחזרה על המילים האלו . המילה רוב - בעמוד זה המילה "רוב" מופיעה בהקשר של "רוב המים" . עם זאת, חשוב לתרגל את המילה גם בהקשרים נוספים . בהצעה הבאה המילה מתורגלת בהקשר של "רוב התלמידים" : שואלים את התלמידים שאלות ומבקשים מהם להרים את היד . למשל : "מי מגיע לבית הספר ברגל ? " התלמידים מרימים ידיים ואז אומרים : " רוב התלמידים מגיעים לבית הספר ברגל" . "מי משחק כדורגל אחרי הצוהריים ? " נניח שרק 5 תלמידים מרימים את היד . אומרים : "רוב התלמידים לא משחקים כדורגל אחרי הצוהריים . " . ממשיכים ושואלים עוד שאלות ומבקשים מתלמידים בכיתה לומר את המשפטים לפי כמות הרמת הידיים של התלמידים בעקבות כל שאלה . שאלות נוספות אפשריות : מי מגיע לבית הספר במכונית ? מי שומר על האחים הקטנים ? מי אוהב לראות טלוויזיה ? ועוד . בעמוד 100 המילה "רוב" מופיעה שוב, בהקשר של "רוב הזמן" 94

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר