עמוד:88

88 10 . קִרְאוּ אֶת הַטֵקְסְט וְהַשְלִימוּ אֶת הַמִשְפָּטִים בַּמַחְבֶּרֶת . מַיִם עַל גַלְגַלִים כְּשֶׁאֲנָשִׁים רוֹצִים לִשְׁתוֹת הֵם בְּדֶרֶךְ כְּלָל פּוֹתְחִים אֶת הַבֶּרֶז - וְיֵש מַיִם . אֲבָל בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת בָּעוֹלָם, אֵין בְּרָזִים בַּבָּתִים . לְדוּגְמָה, בְּהַרְבֵּה כְּפָרִים בְּאַפְרִיקָה, הָאֲנָשִׁים צְרִיכִים לָלֶכֶת עַד לַנַחַל וּלְהָבִיא מִשָׁם מַיִם כָּל יוֹם, וַאֲפִילוּ כַּמָה פְּעָמִים בְּיוֹם . הָעֲבוֹדָה הַזֹאת קָשָׁה מְאוֹד : הַדֶרֶךְ לַנַחַל אֲרוּכָּה וְלִפְעָמִים גַם מְסוּכֶּנֶת, וְהַכַּדִים עִם הַמַיִם כְּבֵדִים . לִפְעָמִים יְלָדִים עוֹשִׂים אֶת הָעֲבוֹדָה הַזֹאת, וְאָז לֹא נִשְׁאָר לָהֶם זְמַן לָלֶכֶת לְבֵית הַסֵפֶר . בֶּרֶז / בְּרָזִים حنفيّة / حنفيّات כָּבֵד / כְּבֵדִים ثقيل / ثقيلة הָאֲנָשִים מְבִיאִים מַיִם מֵהַנַחַל, כִּי . . . לַיְלָדִים לֹא נִשְאַר זְמַן לִלְמוֹד, כִּי הֵם . . . ( 5 ) החלק הראשון של הטקסט מתייחס לזמינות של המים בבתים . זה לא מובן מאליו שבכל בית יש ברזים והמים זמינים כל הזמן . הטקסט מביא מבט גלובאלי על מקומות שונים בעולם שבהם צריך לעבוד קשה כדי להביא את המים . החלק השני של הטקסט עוסק בדרכים לפתרון בעיות . במקרה הזה : איך להקל על האנשים בהבאת המים לבתים, ובעיה נוספת : בגלל העבודה שארכה זמן רב, הילדים לא הלכו לבית הספר . הפתרון ה"טכנולוגי" קיצר את הזמן ואִפשר לתלמידים להגיע לבית הספר . אם נראה שהטקסט מספר על מקומות רחוקים בעולם, אפשר לספר לתלמידים שגם בישראל מים בברז לא תמיד היו דבר מובן מאליו . עד לפני כחמישים שנה גם במקומות שונים בישראל, כולל בכפרים הערביים נהגו להביא מים מהמעיין . אפשר לבקש מהתלמידים לשאול על כך בבית ולספר בכיתה . 88

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר