עמוד:85

85 מָ ה הַ הֶ בְ דֵ ל ? ד וֹ מִ ים וְ גַ ם ש וֹ נִ ים יְ לָ דִ ים בָּ ע וֹ לָ ם הַ מַ יִ ם בָּ ע וֹ לָ ם דִיאָה שָאֲלָה אֶת אַרְמָאן עוֹד הַרְבֵּה פְּעָמִים לָמָה הוּא לֹא קוֹנֶה דְלִי חָדָש . בַּסוֹף אָמַר לָה אַרְמָאן : "אִם אַתְ רוֹצָה לָדַעַת לָמָה, אַתְ יְכוֹלָה לָבוֹא אִיתִי הַיוֹם לַנַחַל ! " אַרְמָאן וְדִיאָה הִתְחִילוּ לָלֶכֶת בַּדֶרֶךְ לַנַחַל . בְּצַד אֶחָד שֶל הַדֶרֶךְ הָיוּ רַק אֲבָנִים וְחוֹל, אֲבָל בַּצַד הַשֵנִי הָיוּ פְּרָחִים יָפִים וְצִבְעוֹנִיִים . כְּשֶדִיאָה רָאֲתָה אֶת הַפְּרָחִים, הִיא הִתְרַגְשָה . "כָּל כָּךְ יָפֶה כָּאן ! " הִיא אָמְרָה, "אֲבָל לָמָה יֵש פְּרָחִים רַק בַּצַד הַזֶה שֶל הַדֶרֶךְ ? " אַרְמָאן חִייֵךְ וְאָמַר : "זֶה הַצַד שֶל הַדְלִי עִם הַחוֹר . בְּכָל יוֹם, כְּשֶאֲנִי חוֹזֵר מֵהַנַחַל, הַמַיִם מְטַפְטְפִים מֵהַחוֹר עַל הָאֲדָמָה, וְכָכָה הַפְּרָחִים יְכוֹלִים לִגְדוֹל . כְּשֶאֲנִי הוֹלֵךְ בַּדֶרֶךְ וְרוֹאֶה אֶת הַפְּרָחִים הַיָפִים, הַלֵב שֶלִי שָׂמֵחַ - וְאָז הַדֶרֶךְ הָאֲרוּכָּה וְהַקָשָה נִרְאֵית לִי קְצָרָה וְקַלָה יוֹתֵר . " דִיאָה הִסְתַכְּלָה עַל אַרְמָאן וְחִייְכָה . "עַכְשָיו אַתְ מְבִינָה אוֹתִי ? " שָאַל אַרְמָאן . צַד / צְדָדִים جانب / جوانب "כֵּן," אָמְרָה דִיאָה, "עַכְשָיו אֲנִי מְבִינָה . " קַלָה سهلة ( 20 ) ( 25 ) ( 30 ) אוצר מילים הקניית המילים דלי , חור , לטפטף , מלא , ריק – ממחישים את אוצר המילים בעזרת דלי משחק קטן ובקבוק מים : "הנה דלי . יש מים בדלי ? לא . הדלי ריק . אין מים בדלי . הנה דלי ריק . יש מים בבקבוק ? כן . הבקבוק מלא . הבקבוק ריק ? לא ! הדלי ריק . הבקבוק מלא . נעשה חור קטן בבקבוק ( בעזרת סיכה ) . תראו - המים מטפטפים . הבקבוק מלא, אבל המים מטפטפים . המים מטפטפים מהבקבוק לדלי . טיפה ועוד טיפה ועוד טיפה . בדלי יש חור ? לא . בבקבוק יש חור . המים מטפטפים מהבקבוק לדלי . הבקבוק מלא ? לא . בבקבוק יש חור ומים מטפטפים . הדלי ריק ? לא ! מים מטפטפים מהבקבוק לדלי . " ניתן לחזור על התהליך כמה פעמים כשבכל פעם מזמינים תלמיד או תלמידה להסביר מה ריק, מה מלא, מה מטפטף, איפה יש חור וכן הלאה . כדאי להכין כרטיסיות ניווט ללימוד סיפור קצר, ובהן מרכיבים שונים של הסיפור הקצר שהתלמידים יעקבו אחריהם בזמן קריאת הסיפור : שם הסיפור, המקום שהסיפור מתרחש בו, הזמן שהסיפור מתרחש בו, הדמויות בסיפור, הבעיה של הדמויות בסיפור, פתרון הבעיה . אפשר לבקש מהתלמידים למלא כרטיסייה כזאת לכל סיפור . אפשר לשוחח על כך שהדלי שלא היה שלם, בסופו של דבר הועיל לסביבה . זו יכולה להיות מטפורה גם לבני אדם . לאנשים שונים תכונות שונות, וכל אחד יכול לתרום לחברה בדרכו . בסיפור מופיעות כמה דמויות : ארמאן, דיאה, דילקוש, השכנים – אפשר להציג את הסיפור בכיתה . 85

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר