עמוד:37

37 מָ ה מְ ש וּ תָ ף ? אֵ יךְ הָ יָה בַּ ח וֹ פֶ ש ? חֲ בֵ ר וֹ ת וַ חֲ בֵ רִ י ם מַ סָ ע וֹ ת בַּ סְ פָ רִ י ם 3 . קִרְאוּ אֶת הַטֵקְסְט . 4 . לָמָה אֲנָשִים יוֹצְאִים לְמַסָעוֹת ? 5 . לָמָה אֲנָשִים קוֹרְאִים עַל מַסָעוֹת ? מַסָעוֹת בָּעוֹלָם אֲנָשִים רַבִּים אוֹהֲבִים לָצֵאת לְמַסָעוֹת בָּעוֹלָם . הֵם אוֹהֲבִים לִנְסוֹעַ לִמְקוֹמוֹת חֲדָשִים וְלִרְאוֹת דְבָרִים חֲדָשִים וּמְעַנְיְנִים . הַרְבֵּה אֲנָשִים גַם אוֹהֲבִים לִקְרוֹא סְפָרִים עַל מַסָעוֹת : מַסָעוֹת אֲמִיתִיִים וְדִמְיוֹנִיִים, מַצְחִיקִים, מְסוּכָּנִים וְגַם מַפְחִידִים . כָּכָה הֵם יְכוֹלִים לְדַמְיֵין מְקוֹמוֹת אֲחֵרִים וְחַיִים שֶׁל אֲנָשִים אֲחֵרִים . בָּעַמוּדִים הַבָּאִים אַתֶם יְכוֹלִים לִמְצוֹא דוּגְמָאוֹת לִשְלוֹשָה סְפָרִים עַל מַסָעוֹת . כַּדוּר - כַּדוּרִ ים אַתֶם זוֹכְרִים ? שוּלְחָן - שוּלְחָנ וֹת 6 . הִפְכוּ אֶת צוּרַת הָרַבִּים לְצוּרַת היָחִיד כְּמוֹ בַּדוּגְמָה : حوّلوا صيغة الجمع إلى صيغة المفرد، كما في المثال : א . סִיפּוּרִים דִמְיוֹנִיִים ב . מַסָעוֹת מְסוּכָּנִים סִיפּוּר דִמְיוֹנִי ג . מְקוֹמוֹת חֲדָשִים ד . סְפָרִים מְעַנְיְינִים מַסָע ( ז ) / מַסָעוֹת رحلة / رحلت אֲמִיתִיִים حقيقيّة דִמְיוֹנִיִים خياليّة הטקסט הקצר "מסעות בעולם" משמש כהקדמה לשלושת הטקסטים שמופיעים בהמשך היחידה . הטקסט מתמקד בתופעה שאנשים בעולם יוצאים למסעות, ובנוסף גם מתעניינים במסעות המתוארים בספרים . לעומת מסעות אמיתיים שאנשים יוצאים אליהם, הספרים מתארים גם מסעות אמיתיים וגם מסעות דימיוניים . כל המסעות המתוארים ביחידה זו הם מסעות דימיוניים . התזכורת הזאת מרעננת את הזיכרון שלכל שם עצם יש מין, ולצורת הריבוי יש סיומת מסוימת, ובכל זאת יש יוצאי דופן . סיומת הרבים לזכר היא בדרך כלל …ִ ים, למשל : כדור – כדורים . אבל יש שמות עצם בזכר שמתנהגים אחרת, וסיומת הריבוי שלהם היא כמו בנקבה - … וֹת . למשל : שולחן – שולחנות . פעילות 6 בצירופים האלה שמות העצם כולם בזכר, ולחלקם יש סיומת רבים … וֹת – מקום - מקומות ; מסע - מסעות . אבל שם התואר המתלווה אליהם נשאר תמיד בסיומת הרבים …ִ ים . למשל : מקומות חדשים . כדאי להראות את התופעה לתלמידים ולהסביר שהסיומת של התארים יכולה לעזור להם להחליט אם שם העצם הוא פינת הלשון זכר או נקבה . בין המילים החדשות התלמידים מכירים את התארים אמיתי ו דמיוני . שני התארים מסתיימים באות יו"ד . בכיתה ד התלמידים הכירו את התואר צבעוני . כדאי להדגיש שבתארים שמסתיימים ביו"ד התואר ברבים יקבל שני יו"ד : צבעוניים, אמיתיים, דמיוניים . היו"ד הראשונה היא חלק מהתואר ביחיד ואחריה נוספים "ים" של הרבים . זמן משחק, דיבור ועוד משחק לתרגול המילים אמיתי ו דמיוני : התלמידים יקבלו שני פתקים . על כל פתק יכתבו משפט : משפט אחד יהיה אמיתי ומשפט אחד דמיוני, למשל : יש לי חולצה כחולה ; יש לי דרקון בבית ; אתמול הלכתי לחוג כדורסל ; אתמול טסתי לירח ; אני גר בטמרה ; אני גר בארמון . אוספים את הפתקים ומזמינים בכל פעם תלמיד או תלמידה לקרוא משפט ולזהות אם המשפט אמיתי או דמיוני . 37

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר