עמוד:30

30 אֲנַחְנוּ > > אוֹתָנוּ אוֹתָנוּ אַתֶם > > אֶתְכֶם אַתֶן > > אֶתְכֶן הֵם > > אוֹתָם הֵן > > אוֹתָן 9 . הַשְלִימוּ אֶת הַמִשְפָּטִים . א . הֵן שְׂמֵחוֹת כִּי סַבָּא בָּא לְבַקֵר . ( אוֹתָם / אוֹתָן ) ב . בַּבּוֹקֶר הָיִינוּ בַּקַיְיטָנָה, וּבָעֶרֶב אַבָּא לָקַח לְסֶרֶט . ( אוֹתָנוּ / אוֹתָן ) ג . אֵיפֹה הֲיִיתֶם ? הַמוֹרָה חִיפְּשָׂה . ( אוֹתָם / אֶתְכֶם ) ד . מָה אַתֶן אוֹמְרוֹת ? אֲנִי לֹא מְבִינָה . ( אוֹתָנוּ / אֶתְכֶן ) ה . הַמִכְנָסַיִים הָאֵלֶה יָפִים . אֵיפֹה קָנִית ? ( אוֹתָנוּ / אוֹתָם ) 10 . כִּתְבוּ כָּל מִשְפָּט בְּיָחִיד כְּמוֹ בַּדוּגְמָה . דוּגְמָה : הֵם שָרִים יָפֶה . אֲנִי אוֹהֶבֶת לִשְמוֹעַ אוֹתָם . הוּא שָר יָפֶה . אֲנִי אוֹהֶבֶת לִשְמוֹעַ אוֹתוֹ . 1 . אֲנַחְנוּ הוֹלְכִים לַבַּיִת שֶל סַבָּא . הוּא לוֹקֵחַ אוֹתָנוּ לְסֶרֶט . אֲנִי . . . 2 . דָנָה וְנָטָלִי, אֵיפֹה אַתֶן ? אֲנִי לֹא רוֹאָה אֶתְכֶן . דָנָה, אֵיפֹה . . . 3 . תָמָרָה וְנוּר לוֹמְדוֹת לְנַגֵן בְּגִיטָרָה . אַבָּא שֶל נוּר מְלַמֵד אוֹתָן . תָמָרָה . . . פעילות 9 אחרי ביצוע הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים שיסבירו לפי מה בחרו את הנטייה הנכונה . למשל : במשפט הראשון המילה "הן" מרמזת על השימוש ב"אותן" במשפט השני "היינו", כלומר "אנחנו היינו" מרמז על "אותנו" וכן הלאה . אם התלמידים מתקשים בביצוע עצמאי של הפעילות, אפשר לערוך פעילות מקדימה ולבקש מהם שיחפשו בכל משפט על מי מדובר, לפי הדוגמאות שהובאו כאן, ולאחר מכן להפנות אותם לביצוע הפעילות . פעילות 10 התרגיל יכול להיות מורכב לחלק מהתלמידים . אפשר לפצל את העבודה על התרגיל לכמה שלבים : בשלב הראשון אפשר לבקש מהתלמידים להפוך ליחיד רק את החלק הראשון של כל משפט, למשל : הם שרים יפה – הוא שר יפה ; אנחנו הולכים לבית של סבא – אני הולך לבית של סבא וכן הלאה . לאחר מכן יהיה לתלמידים קל יותר להמשיך את המשפט ביחיד . פינת הלשון הכרת נטיית ״את״ ברבים בעמוד הקודם יש תזכורת לנטיית "את" ביחיד, שנלמדה בשנים הקודמות, וכאן פוגשים התלמידים את צורות הרבים . הערה : בעברית המדוברת נוהגים להגיד את הנטייה של הגוף השני שלא לפי הכללים, במקום אתכם / אתכן אנשים רבים אומרים : אותכם / אותכן . כדאי ללמד את התלמידים את הנטייה הנכונה, אבל אפשר גם להזכיר את השיבוש המקובל, כדי שיוכלו להבין את מה שהם שומעים בדיבור היומיומי . 30

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר