עמוד:18

18 יַסְמִין : אֲנִי טַסְתִי עִם הַמִשְפָּחָה שֶלִי לְאִיסְטַנְבּוּל, הָעִיר הֲכִי גְדוֹלָה בְּטוּרְקְיָה . זֹאת הָיְיתָה הַטִיסָה הָרִאשוֹנָה שֶלִי וּמְאוֹד הִתְרַגַשְתִי . בְּאִיסְטַנְבּוּל רָאִינוּ אַרְמוֹנוֹת גְדוֹלִים וְיָפִים וְגַם טִיַילְנוּ בַּפַּארְק לְיַד הַמָלוֹן . הַכּוֹל הָיָה כָּל כָּךְ יָפֶה, אֲבָל בַּסוֹף כְּבָר רָצִיתִי לַחְזוֹר לַמָלוֹן וְלִרְאוֹת טֵלֵוִויזְיָה . ב . יַסְמִין כְּבָר טָסָה עִם הַמִשְפָּחָה הַרְבֵּה פְּעָמִים ? אֵיךְ אַתֶם יוֹדְעִים ? טִיסָה رحلة جوّيّة אַרְמוֹן ( ז' ) / אַרְמוֹנוֹת قصر / قصور מָלוֹן فندق 17 . קִרְאוּ מָה הַיְלָדִים מְסַפְּרִים וַעֲנוּ עַל הַשְאֵלוֹת . א . אַתֶם חוֹשְבִים שֶעֲדִי וְאָדָם חֲבֵרִים טוֹבִים ? אֵיךְ אַתֶם יוֹדְעִים ? עֲדִי : אֲנִי שִׂיחַקְתִי כַּדוּרֶגֶל עִם אָדָם וְעִם עוֹד חֲבֵרִים מֵהַשְכוּנָה . פַּעֲמַיִים בְּשָבוּעַ הָלַכְתִי לַבְּרֵיכָה לְיַד הַבַּיִת שֶלִי . לִפְעָמִים אָדָם בָּא עִם הַמִשְפָּחָה שֶלִי לַבְּרֵיכָה, וְלִפְעָמִים אֲנִי הָלַכְתִי עִם הַמִשְפָּחָה שֶלוֹ . אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים לִשְׂחוֹת יַחַד . יסמין ע די מָה עָשִׂינוּ בַּחוֹפֶש ? בעמודים 18 - 20 מוצגות חוויות של ילדים מן החופש הגדול שלהם . התלמידים מתרגלים כאן קריאה והבנה ומעשירים את אוצר המילים שלהם . הטקסטים הקצרים האלה משמשים גם הכנה לפעילות 20 בעמוד ,22 שבה התלמידים מתבקשים לספר על החופש הגדול שלהם . הטקסטים פורסים בפני התלמידים מגוון של פעילויות שילדים עשו, ובכך נותנים לגיטימציה לכל פעילות שהתלמידים יספרו שעשו בעצמם . אחרי כל קטע יש שאלה הבנה אחת קצרה . הפעילויות בעמ' 21 מתייחסות לכל הטקסטים, ואפשר לבצע אותן רק לאחר קריאת כל הטקסטים . כדי להקל על התלמידים אפשר לקרוא כל טקסט לחוד, לשאול שאלות בעל פה ולאחר מכן לבקש מהתלמידים לענות על השאלות הצמודות לכל טקסט . אפשר גם לבקש מהתלמידים למצוא בטקסט משפט מתאים לתמונה . דוגמאות לשאלות שאפשר לשאול בעל פה : לטקסט של עדי : מה עדי עשה בחופש ? איפה הבריכה ? עם מי עדי הלך לבריכה ? ( כדאי לשים לב שעדי הלך לבריכה גם עם המשפחה שלו וגם עם המשפחה של אדם ) . לטקסט של יסמין : למה יסמין רצתה לחזור למלון ? אפשר גם לשאול אם מישהו היה באיסטנבול ומה הוא ראה שם . אוצר מילים רוב המילים החדשות שמופיעות בעמודים 18 - 20 משמשות להבנת הטקסטים ואין צורך להרבות בתרגול שלהן . הערות לגבי כמה מהמילים : טיסה – אפשר להראות את הקשר בין המילה החדשה "טיסה" לבין הפועל "טס" שהתלמידים מכירים . אפשר לקשור למילים "ארוך" ו"קצר" שנלמדו בעמודים הקודמים ולומר : "הטיסה מישראל לארצות הברית היא ארוכה", "הטיסה מישראל לאיסטנבול היא קצרה" . ארמון / ארמונות – המילה ארמון איננה חלק מאוצר המילים הפעיל של התלמידים בחיי היומיום שלהם . עם זאת, זוהי מילה נפוצה בסיפורי עם על מלכים, לכן כדאי שהתלמידים יכירו אותה . כדאי להדגיש את סיומת הרבים של ארמון – ארמונות, כמו שולחן – שולחנות, חלון – חלונות, לעומת אוהל – אוהלים כמו : כדור – כדורים - תופעה דקדוקית שנלמדה בכיתה ד . מבקר / לבקר – המילה ביקור נלמדה בטקסט הראשון בעמוד 8 . כדאי להראות את הקשר בין "ביקור" לפועל "מבקר" . 18

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר