עמוד:ב86

צְאוּ לְסַיֵּר בַּחֲצַר בֵּית הַסֵּפֶר אוֹ בִּשְׂדֵה הַבַּר וְהִתְרַשְּׁמוּ מִמַּרְאֵה הַסְּבִיבָה . צְמָחִים וּבַעֲלֵי חַיִּים בָּאָבִיב מְשִׂימָה : סִיּוּר בַּסְּבִיבָה הַקְּרוֹבָה סַמְּנוּ בַּתְּמוּנָה שֶׁלִּפְנֵיכֶם אֶת מָה שֶׁאַתֶּם רוֹאִים בַּסְּבִיבָה . . 1 צַיְּרוּ סִמָּנִים נוֹסָפִים שֶׁרְאִיתֶם בַּסִּיּוּר . . 2 בַּחֲרוּ בִּסְבִיבַתְכֶם צֶמַח פּוֹרֵחַ . . 3 א . כִּתְבוּ מַה צֶבַע הַפְּרָחִים שֶׁלּוֹ ? ב . הַאִם יֵשׁ לוֹ רֵיחַ ? כֵּן לֹא צַיְּרוּ בַּתְּמוּנָה עוֹד צְמָחִים פּוֹרְחִים שֶׁאַתֶּם רוֹאִים בַּסְּבִיבָה . . 4 כַּמָּה בַּעֲלֵי חַיִּים יֵשׁ בַּשָּׂדֶה ? 5 . צִפּוֹרִים, חֲרָקִים, זוֹחֲלִים, אֲחֵרִים : מַחְסָן מִלִּים : אֵין בִּכְלָל מְעַט הַרְבֵּה הַרְבֵּה מְאֹד 86 נושא זה עוסק בתופעות אביב אופייניות בצמחים ( לבלוב ופריחה ) ובבעלי חיים ( פעילות רבה של חרקים וזוחלים, החלפה של פרוות חורף בפרוות קיץ ביונקים, המלטת צאצאים ) . כדאי להתחיל את הנושא עם יציאה לחצר או לשדה הבר, לצפות בבעלי חיים ובצמחים ולהתרשם מתופעות הקשורות בהם ומאפיינות את האביב . שימו לב : אין צורך לזהות את השמות של כל בעלי החיים אלא את השכיחים ביותר : דרור, פשוש, חגב ( חרק ) , חיפושית ( חרק ) , נמלה ( חרק ) , לטאה ( זוחל ) . מומלץ לכם להיעזר במקורות המידע שברשימת המקורות שבמדריך למורה וכן בעמודים 94 - 97 שבחוברת התלמיד / ה . מטרת הסיור להתרשם מתופעות כמו שפע הפריחה, ריח הפרחים הנישא באוויר, פעילות של חרקים רבים, ציוץ הציפורים שבסביבה וכדומה . כדאי למורים להכין "מגדיר צמחים" – דפים מנוילנים עם תמונות של הפרחים הנפוצים במקום שבו מתבצע הסיור, ליד כל תמונה לרשום את שם הצמח .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר