עמוד:א25

מְשִׂימָה : מָה קוֹלְטִים בְּעֶזְרַת חוּשׁ הַשְּׁמִיעָה ? פֶּרֶק שֵׁנִי : חוּשׁ הַשְּׁמִיעָה חֵלֶק א : קוֹלוֹת בַּסְּבִיבָה חֵלֶק ב : קוֹלוֹת חֲזָקִים וְקוֹלוֹת חַלָּשִׁים הַס ! שְׁשְׁשְׁ . . . שְׁבוּ בְּשֶׁקֶט ! עִצְמוּ אֶת הָעֵינַיִם . הַקְשִׁיבוּ לַקּוֹלוֹת שֶׁבַּסְּבִיבָה . קָלַטְנוּ קוֹלוֹת שֶׁל : קוֹלוֹת שֶׁל : קוֹלוֹת שֶׁל : הַס ! שְׁשְׁשְׁ . . . שְׁבוּ בְּשֶׁקֶט ! הַאִם אַתֶּם מְזַהִים קוֹלוֹת חַלָּשִׁים מְאוֹד ? קוֹלוֹת שֶׁל מָה ? . 1 הַאִם אַתֶּם מְזַהִים קוֹלוֹת חֲזָקִים מְאוֹד ? קוֹלוֹת שֶׁל מָה ? . 2 הַיּוֹדְעִים אַתֶּם שֶׁ . . . ? יֵשׁ לְהִמָּנַע מִשְּׁהִיָּה בְּמָקוֹם רוֹעֵשׁ . 25 רַעַשׁ חָזָק עָלוּל לִפְגֹעַ בִּבְרִיאוּת הָאָזְנַיִם וּלְהַזִּיק לַשְּׁמִיעָה . פרק זה עוסק בחוש השמיעה ובתִפקודו . בעזרת חוש השמיעה אנו קולטים מידע על קולות טבעיים ( בני אדם, בעלי חיים, רוח וכדומה ) ועל קולות מלאכותיים ( צלילי פסנתר, חריקת בלמים של מכונית וכדומה ) . הפרק מרחיב את משמעות המושג "לשמוע" למושג "לקלוט מידע" . חשוב להשתמש בשני המושגים הללו בסמיכות, לצורך הבניית המשמעות של המושג לקלוט מידע . המידע שחוש השמיעה קולט הוא קולות וצלילים . מבקשים מהתלמידים לשבת בשקט ולהתרכז בקליטת קולות חלשים וקולות חזקים מהסביבה . על התלמידים לדווח באופן מילולי מהי עצמת הקול שקלטו לפי סעיפי המשימה . לבקש מהתלמידים לצייר במלבנים הריקים קולות נוספים שקלטו מהסביבה . לאחר ביצוע המשימה, מומלץ להקרין את הסרטון "קולות" . הסרטון מציג מגוון קולות . מבקשים מהתלמידים לזהות את הקולות . הסרטון נמצא באתר במבט חדש, כיתה א, מדור סרטונים . מומלץ להצטייד במד רעש . מטרת המשימה היא להבין שבעזרת חוש השמיעה קולטים מידע : קולות . לפני ביצוע המשימה, מוצע לשאול : אילו קולות אנו קולטים מהסביבה ? יש להניח שבעת ביצוע המשימה הילדים יגלו קולות נוספים . לאחר זיהוי הקולות שנשמעו, מקיימים שיח בכיתה ואחר כך מבקשים מהתלמידים להקיף את הקולות . קולות

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר