עמוד:ב54

גֶּשֶׁם, שֶׁלֶג וּבָרָד מִן הָעֲנָנִים יוֹרְדוֹת טִפּוֹת הַגֶּשֶׁם . טִפּוֹת הַגֶּשֶׁם הֵן נוֹזֵל שָׁקוּף ( כְּמוֹ מַיִם מֵהַבֶּרֶז ) . הַגֶּשֶׁם מֵבִיא תּוֹעֶלֶת . הַגֶּשֶׁם מַשְׁקֶה גִּנּוֹת וְשָׂדוֹת . הַגֶּשֶׁם מְמַלֵּא בְּמַיִם אֶת הַנְּחָלִים וְאֶת הַיָּם . לִפְעָמִים גֶּשֶׁם חָזָק יָכוֹל לִגְרֹם נֶזֶק וּלְהָצִיף בָּתִּים וּכְבִישִׁים . לִפְעָמִים, כַּאֲשֶׁר קַר מְאוֹד בָּאֲוִיר, יוֹרֵד שֶׁלֶג . הַשֶּׁלֶג רַךְ וְהַצֶּבַע שֶׁלּוֹ לָבָן . לִפְעָמִים, כְּשֶׁקַּר מְאוֹד וְיֵשׁ סוּפָה ( רוּחַ חֲזָקָה מְאוֹד ) , טִפּוֹת הַמַּיִם שֶׁבָּאֲוִיר קוֹפְאוֹת לְכַדּוּרֵי בָּרָד ( קֶרַח ) . כַּדּוּרֵי הַבָּרָד לְבָנִים וְקָשִׁים . לִפְעָמִים הַבָּרָד יָכֹל לִפְגֹּעַ בִּצְמָחִים וּבִרְכוּשׁ שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם . לַגֶּשֶׁם, לַשֶּׁלֶג וְלַבָּרָד קוֹרְאִים מִשְׁקָעִים . תּוֹפָעוֹת מֶזֶג אֲוִיר : מִשְׁקָעִים קֶשֶׁת בֶּעָנָן לִפְעָמִים, כְּשֶׁגֶּשֶׁם יוֹרֵד וְהַשֶּׁמֶשׁ זוֹרַחַת, מוֹפִיעָה קֶשֶׁת צִבְעוֹנִית בַּשָּׁמַיִם . קַרְנֵי הָאוֹר שֶׁל הַשֶּׁמֶשׁ פּוֹגְעוֹת בְּטִפּוֹת הַגֶּשֶׁם הַשְּׁקוּפוֹת, וְכָךְ נוֹצֶרֶת הַקֶּשֶׁת הַצִּבְעוֹנִית . לַקֶּשֶׁת הַזּוֹ קוֹרְאִים קֶשֶׁת בֶּעָנָן . הַיּוֹדְעִים אַתֶּם שֶׁ . . . ? 54 נושא זה עוסק בסוגי המשקעים ובמדידת כמות הגשם באמצעות מד גשם . גשם, שלג וברד הם משקעים . גם טל הוא סוג של משקעים ( אך הוא אינו נלמד בכיתה א ) . לפני קריאת קטע המידע חשוב לבקש מהתלמידים לתאר ( במילים או בציור ) את הגשם, את השלג ואת הברד מתוך ידיעותיהם וניסיונם . לאחר השיח, מומלץ לקרוא יחד את קטע המידע ולהסביר את משמעות המילים המודגשות . למידה בתנועה : גשם : בקשו מהתלמידים להציג באמצעות קפיצות ירידה של גשם : קִפצו מהר - גשם חזק ; קִפצו לאט - גשם חזק . את הברד אפשר לייצג באמצעות נקישות על השולחן . למידה בתנועה : בקשו מהתלמידים להרים את הידיים למעלה ולהוריד אותם לאט למטה תוך כדי הנעת האצבעות - כמו המשקעים . לתלמידים מתקדמים מומלץ לבקש לחפש מידע על יצירת קשת בענן . לצייר קשת בענן ולצבוע את הצבעים .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר