עמוד:ב51

כֵּיצַד נוֹצַר הֶעָנָן בַּצִּנְצֶנֶת ? בַּצִּנְצֶנֶת הָיוּ מַיִם חַמִּים . מֵהַמַּיִם הַחַמִּים עָלוּ אֵדֵי מַיִם . אֵדֵי הַמַּיִם הִתְפַּזְּרוּ בְּתוֹךְ הַצִּנְצֶנֶת . אֵדֵי הַמַּיִם הִתְקָרְרוּ . רְסִיסֵי הַתַּרְסִיס גָּרְמוּ לְאֵדֵי הַמַּיִם לַהֲפֹךְ לְטִפּוֹת מַיִם זְעִירוֹת . טִפּוֹת מַיִם זְעִירוֹת בְּיַחַד הֵן עָנָן . מֵהֵיכָן הִגִּיעוּ אֵדֵי הַמַּיִם לַצִּנְצֶנֶת ? . 1 מָה גָּרַם לְאֵדֵי מַיִם לַהֲפֹךְ לְטִפּוֹת מַיִם ? . 2 בַּמֶּה הֶעָנָן שֶׁבַּדֶּגֶם דּוֹמֶה לֶעָנָן שֶׁבַּשָּׁמַיִם ? 3 . בַּמֶּה הֶעָנָן שֶׁבַּדֶּגֶם שׁוֹנֶה מֵהֶעָנָן שֶׁבַּשָּׁמַיִם ? 4 . דֶּגֶם : דָּבָר שֶׁהוּא דֻּגְמָה לְמַשֶּׁהוּ אַחֵר . מִלּוֹן : הֵכַנּוּ דֶּגֶם שֶׁל עָנָן . 5 לְאַחַר מִסְפַּר דַּקּוֹת פּוֹתְחִים אֶת הַצִּנְצֶנֶת וְנוֹתְנִים לֶ"עָנָן" לְהִתְפַּזֵּר הַחוּצָה . 51 לפני קריאת קטע המידע, מוצע לבקש מהתלמידים לתאר מה קרה בצנצנת ( תוצאה ) ולנסות להסביר מה גרם להיווצרות הענן . מהמים החמים שבצנצנת – הם התאדו . התרסיס והמים החמים שהתקררו והפכו לטיפות – הם התעבו . הענן שבדגם והענן שבשמיים נוצרו מאדי מים שהתעבו . בדגם : קוביות הקרח והתרסיס גרמו להתקררות אדי המים ולהתעבות . בטבע ( בשמיים ) : חלקיקי אבק שבאוויר וטמפרטורה נמוכה גורמים להתקררות אדי המים ולהתעבות . הסרטון נמצא באתר במבט חדש, כיתה א, מדור סרטונים . מומלץ להקרין את הסרטון עם סיום בניית הדגם לחזרה על התהליך ולהסבר התופעה . מכינים דגם של ענן

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר