עמוד:א11

אוֹר • חֹשֶךְ • מְקוֹרוֹת אוֹר • בְּעָיָה • פִּתְרוֹן מְשִׂימָה : מָה צָרִיךְ כְּדֵי לִרְאוֹת בְּעֶזְרַת הָעֵינַיִם ? הַצִּיעוּ : מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לִרְאוֹת אִם יֵשׁ מַשֶּׁהוּ בַּקֻּפְסָה ? 1 . הִתְבּוֹנְנוּ מִבַּעַד לַנֶּקֶב ( חֹר ) שֶׁבַּקֻּפְסָה . 2 . הַאִם רְאִיתֶם מַשֶּׁהוּ בַּקֻּפְסָה ? חֵלֶק א - מַהִי הַבְּעָיָה ? 1 . הַבִּיטוּ שׁוּב מִבַּעַד לַנֶּקֶב שֶׁבַּקֻּפְסָה . 2 . הַאִם אַתֶּם רוֹאִים מַשֶּׁהוּ בַּקֻּפְסָה ? חֵלֶק ב - מַה הַפִּתְרוֹן ? מָה עָזַר לָכֶם לִרְאוֹת מָה יֵשׁ בַּקֻּפְסָה ? בַּחֹשֶׁךְ לֹא רוֹאִים . כְּדֵי לִרְאוֹת צָרִיךְ אוֹר . פָּנָס, מְנוֹרָה וְשֶׁמֶשׁ הֵם מְקוֹרוֹת אוֹר . פֶּרֶק רִאשׁוֹן : חוּשׁ הָרְאִיָּה צִיּוּד : 11 פרק זה עוסק בחוש הראייה ובתפקודו בבני אדם . חוש הראייה הוא החשוב מבין החושים . באמצעות חוש הראייה אנו קולטים מידע חזותי , אנו רואים אור ו צבעים , גודל וצורה ומבחינים ב תנועה . בעזרת חוש הראייה אנו יכולים לאמוד מרחקים ולראות את הסביבה באופן תלת ממדי . העיניים הן איברים של חוש הראייה . המשימה עוסקת בעקרון המדעי שלפעולת הראייה דרוש אור . לביצוע המשימה יש להכין קופסאות נעליים . מנקבים במכסה נקב קטן שאפשר להביט מבעדו . מכניסים לקופסה חפצים קטנים כגון : פרי, צעצוע קטן, לגו, מחק וכו' . פיתוח חשיבה יצירתית . בחלק ב מכניסים פנס דולק לתוך הקופסה ומכסים אותה במכסה . מזמינים שוב את התלמידים להביט מבעד לנקב שבקופסה ולזהות את החפצים . המסקנה שעולה מההתנסות היא שלראייה דרוש אור . מומלץ להרחיב את הדיון לצורך להאיר סביבה חשוכה כדי לראות ולהתמצא בה . מפנים את התלמידים לרשימת המילים "מילים שלמדנו" ( בפס הכחול בקצה עמוד ) , קוראים בקול ומתרגלים את השימוש במילים בעזרת בניית משפטים . בחלק א מבקשים מהתלמידים להביט מבעד לנקב ולזהות את החפצים שבתוך הקופסה . יש להניח שהתלמידים לא יוכלו לזהות את החפצים בגלל תנאי החושך . מבקשים מהתלמידים להעלות הצעות לפתרון הבעיה ( כיצד נוכל לראות את החפצים ? ) . פתרון אפשרי הוא שימוש באמצעי תאורה כדוגמת פנס .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר