עמוד:ב27

מְשִׂימָה : מַרְאֵה הַסְּבִיבָה בַּסְּתָו צְמָחִים וּבַעֲלֵי חַיִּים בַּסְּתָו כַּאֲשֶׁר הַקַּיִץ בּוֹרֵחַ וְהַסְּתָו בְּרָכָה שׁוֹלֵחַ, הַנַּחְלִיאֵלִי חוֹזֵר לְהִתְאָרֵחַ וְהֶחָצָב כְּבָר פּוֹרֵחַ . צְאוּ לְסַיֵּר בַּחֲצַר בֵּית הַסֵּפֶר אוֹ בִּשְׂדֵה הַבַּר וְהִתְרַשְּׁמוּ מִמַּרְאֵה הַסְּבִיבָה . . 1 הַקִּיפוּ בַּתְּמוּנָה שֶׁלִּפְנֵיכֶם אֶת מָה שֶׁרְאִיתֶם בַּסִּיּוּר . . 2 צַיְּרוּ סִמָּנִים נוֹסָפִים שֶׁרְאִיתֶם בַּסִּיּוּר . . 3 שְׂדֵה בַּר : שָׂדֶה שֶׁלֹּא חוֹרְשִׁים אוֹתוֹ, מִלּוֹן : לֹא זוֹרְעִים בּוֹ וְלֹא מַשְׁקִים אוֹתוֹ . 27 נושא זה עוסק בתופעות אופייניות לצמחים ( החצב, שלכת, פירות סתיו ) ולבעלי חיים ( נמלה, נחליאלי, נדידת עופות ) בסתיו . עם הזמן התלמידים יבחינו בכך שבכל עונה פורחים צמחים ומבשילים פירות הייחודיים לה . כדאי להתחיל את הנושא עם יציאה לחצר או לשדה הבר, לצפות בבעלי חיים ובצמחים ולהתרשם מתופעות הקשורות בהם ומאפיינות את הסתיו . יש לדון עם התלמידים על ההבדל בין שדה בר לבין גינה . שדה בר הוא סביבה טבעית שהאדם לא מטפל בה . מטרת הסיור להתרשם מתופעות כמו שלכת, נדידת חסידות, עגורים, נחליאלי בחצר, פריחת חצב, חבצלת החוף, חלמונית וסתווניות, הבשלת פירות וכדומה .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר