עמוד:ב20

חֵלֶק א הַחְזִיקוּ בַּיָּד אֶת קְצֶּה מַד הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה . . 1 אֵין לָגַעַת בַּחֵלֶק שֶבּוֹ נִמְצָא הַנּוֹזֵל הָאָדֹם . זַהוּ בְּעֶזְרַת הַתְּמוּנָה . 2 אֶת שְׁמוֹת הַחֲלָקִים שֶׁל מַד הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה . מַהִי הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה לְפִי גֹּבַהּ הַנּוֹזֵל הָאָדֹם שֶׁבַּצִּנּוֹרִית ? . 3 הַחְזִיקוּ בַּיָּד אֶת הַקָּצֶה שֶׁל מַד הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה וְהַמְתִּינוּ כְּ - 3 דַּקּוֹת . . 4 מָה קָרָה לַנּוֹזֵל הָאָדֹם שֶׁבַּצִּנּוֹרִית ? . 5 עָלָה יָרַד מַהִי הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה עַכְשָׁו ? . 6 50 40 30 20 10 0 מַד טֶמְפֶּרָטוּרָה מְשִׂימָה : מַכִּירִים מַד טֶמְפֶּרָטוּרָה מָה עוֹשִׂים כְּדֵי לָדַעַת כַּמָּה חַם / כַּמָּה קַר ? מִשְׁתַּמְּשִׁים בְּמַד טֶמְפֶּרָטוּרָה . צִּנּוֹרִית נוֹזֵל אָדֹם הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה 20 מַעֲַלוֹת אֶת הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה מוֹדְדִים בְּמַעֲלוֹת צִיּוּד : 20 במשימה הבאה התלמידים מתנסים במדידה באמצעות מד טמפרטורה . לפני שמתחילים במדידה חשוב להראות לתלמידים מד טמפרטורה ( כדאי לציין שבחיי היומיום נהוג לקרוא לו מדחום, למרות שמדחום הוא מכשיר אחר ) ולהדגים את אופן השימוש בו . אפשר גם לציין את יחידה המדידה – מעלות . את הטמפרטורה מודדים במעלות צלסיוס . מעלה בהקשר זה היא יחידת מידה למדידת טמפרטורה . הנוזל האדום במד הטמפרטורה הוא כוהל שהוסף לו חומר צבע . הכוהל משנה את נפחו עם שינויי הטמפרטורה : כאשר הטמפרטורה עולה, נפחו של הכוהל גדל והוא עולה בצינורית, וכאשר הטמפרטורה יורדת, נפחו של הכהל קטן והוא יורד בצינורית . בעת המדידה חשוב להקפיד שהתלמידים לא יחזיקו את מד הטמפרטורה בחלק התחתון שבו נמצא הנוזל .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר