עמוד:ב18

הַטֶּמְפֶּרָטוּרָה בַּסְּתָו בַּקַּיִץ חַם וּבַַחֹרֶף קַר . וּמַה קוֹרֶה בַּסְּתָו ? אֵיךְ יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהַיֶּלֶד הִרְגִּישׁ . 1 שֶׁחַם לוֹ וְהַיַּלְדָּה הִרְגִּישָׁה שֶׁקַּר לָהּ ? אֵיךְ יוֹדְעִים אִם קַר אוֹ חַם בַּחוּץ ? . 2 נִסּוּי : הָאִם הַמַּיִם חַמִּים אוֹ קָרִים ? מַיִם קָרִים מַיִם פּוֹשְׁרִיםמַיִם חַמִּים צִיּוּד : לִי הָיָה חַם לִי הָיָה קָרִיר בַּחוּץ 18 נושא זה עוסק בטמפרטורה ובמדידתה באמצעות מד טמפרטורה . השיח המתקיים בין הילדים מדגיש את הנחיצות ואת החשיבות של השימוש בכלי מדידה לקבלת מידע אובייקטיבי, מדויק ומהימן . יש לדון בכך שתחושות קור וחום הן סובייקטיביות ותלויות באדם . מטרת הניסוי היא להוכיח באמצעות ניסוי שתחושת החום שלנו אינה מדויקת ושאי אפשר להסתמך על התפיסה החושית . מכינים שלוש קערות שוות בגודלן . בקערה 1 שמים מים בטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס, בקערה 2 שמים מי ברז, ובקערה 3 שמים מי קרח . כשהילדים טובלים את הידיים בו בזמן בקערת המים הפושרים ( לאחר טבילת יד אחת במים קרים ויד אחת במים חמימים ) הם חשים תחושות חום שונות בכל יד . התחושות השונות בשתי הידיים מושפעות מהטמפרטורה של המים שבה הם טבלו את היד קודם לכן . וכך, היד שהייתה במים הקרים ועברה למים הפושרים חשה חמימות, והיד שהייתה במים החמים ועברה למים הפושרים חשה קרירות . שימו לב ! בטיחות : טמפרטורת המים לא תהיה יותר מ - 30 מעלות צלזיוס .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר