עמוד:ב14

רוּחַ רוּחַ, רוּחַ ! רוּחַ, רוּחַ ! לָמָּה לֹא תִּשְׁכַּב לָנוּחַ ? מִן הַבֹּקֶר תִּשְׁתּוֹלֵל, וְהִנֵּה כְּבָר בָּא הַלֵּיל . מִלִּים : מִרְיָם יָלָן שְׁטֶקֶלִיס מְשִׂימָה : בּוֹנִים מַד רוּחַ – שַׁבְשֶׁבֶת בּוֹנִים מְכִינִים שַׁבְשֶׁבֶת לְפִי הַתְּמוּנוֹת שֶׁבָּעַמּוּד הַבָּא . אֵיךְ יוֹדְעִים שֶׁהָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת ? לְפִי אֵילוּ סִימַּנִים יוֹדְעִים אִם הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת ? . 1 לְפִי אֵילוּ סִימַּנִים יוֹדְעִים אִם הָרוּחַ חַלָּשָׁה אוֹ חֲזָקָה ? . 2 אֵיךְ אֶפְשָׁר לִמְדֹּד רוּחַ ? . 3 20 סנטימטרים ם רי ט מ י ט נ ס 2 0 צִיּוּד : 14 בונים מד רוח שבשבת במשימה הבאה התלמידים מתנסים בבניית כלי טכנולוגי – מד רוח ובמדידה של עצמת הרוח . חשוב להביא את התלמידים להבנה אודות המגבלות שיש לחושים במדידת עצמת הרוח . בניית השבשבת ממחישה לתלמידים שהאדם ממציא אמצעי מדידה שמגביר את יכולתו למדוד את עצמת הרוח . מהירות סיבוב השבשבת קשורה לעצמת הרוח . סיבוב מהיר של השבשבת מעיד על עוצמת רוח גדולה וסיבוב איטי על עוצמת רוח חלשה . במשימה אנו מציעים בנייה של שבשבת מסוג אחד, אולם ניתן לבנות גם שבשבות אחרות . ראו במדריך למורה . לפני תחילת הפעילות יש להציג לתלמידים את הציוד ולבקש מהם לתכנן ולבנות בעצמם מכשיר שבעזרתו יוכלו למדוד את הרוח . ייתכן ולתלמידים יהיו רעיונות משלהם . בהמשך מומלץ להקרין את הסרטון ולהציע להם לבנות את השבשבת בהתאם להנחיות שמופיעות בסרטון ובמשימה . הסרטון נמצא באתר במבט חדש, כיתה א, מדור סרטונים . בדיון מבקשים מהתלמידים להציע רעיונות כיצד אפשר למדוד אם יש רוח ואם הרוח חזקה או חלשה . אפשר לדעת אם נושבת רוח ואת עצמתה באמצעות התבוננות בתנועה של עצים . עלים נעים – רוח חלשה, ענפים גדולים נעים – רוח חזקה, עצים נעים וקשה ללכת מול הרוח – רוח סערה .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר