עמוד:ב10

מֶזֶג אֲוִיר • שָׁמַיִם מְעֻנָּנִים • שָׁמַיִם בְּהִירִים מֶזֶג הָאֲוִיר בַּסְּתָו תַצְפִּית : מָה מֶזֶג הָאֲוִיר הַיּוֹם ? יוֹצְאִים לֶחָצֵר וְאוֹסְפִים מֵידָע עַל מֶזֶג הָאֲוִיר בְּאֶמְצָעוּת הַחוּשִׁים . מִתְבּוֹנְנִים : מַבִּיטִים אֶל הַשָּׁמַיִם : הַאִם יֵשׁ עֲנָנִים ? הַאִם יוֹרֵד גֶּשֶׁם ? הַאִם יֵשׁ רוּחַ ? מַבִּיטִים אֶל הָאֲדָמָה : הַאִם הָאֲדָמָה רְטֻבָּה אוֹ יְבֵשָׁה ? מַקְשִׁיבִים : הַאִם שׁומְעִים קוֹלוֹת שֶׁל רוּחַ נוֹשֶׁבֶת ? הַאִם שׁומְעִים קוֹלוֹת שֶׁל טִפּוֹת גֶּשֶׁם נוֹפְלוֹת ? חָשִׁים עַל הָעוֹר : הַאִם חַם, נָעִים וְחָמִים, אוֹ קַר . . . ררר ? נוֹגְעִים בָּאֲדָמָה : הַאִם הִיא רְטֻבָּה אוֹ יְבֵשָׁה ? מְרִיחִים : הַאִם מְרִיחִים רֵיחַ שֶׁל אֲדָמָה רְטֻבָּה ? הַאִם אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחוּשׁ הַטַּעַם ? 10 תת הפרק מזג האוויר בסתיו כולל את הנושאים : תופעות מזג אוויר, מראה השמיים בסתיו, גשם, רוח וטמפרטורה . ההתוודעות הראשונה לתופעות מזג האוויר בסתיו נעשית באמצעות החושים . התלמידים יוצאים לחצר ומתרשמים בעזרת חושיהם מתופעות מזג האוויר, ללא מכשירי מדידה ( התרשמות סובייקטיבית ) . בכל פעם הם מתרכזים בחוש אחד וקולטים מידע באמצעותו ( מתבוננים, מקשיבים, חשים על העור, מריחים ) . ההנחיות ניתנות בעל פה . מומלץ לעשות את התצפית ביום מעונן אם יש סיכוי שיטפטף גשם . יש להפנות את תשומת הלב לעננים שבשמיים, לגשם ( אם יורד ) , לקיומה של רוח ( לדוגמה, האם רואים עצים נעים ברוח ? האם הרוח מעיפה דברים ? וכן למראה האדמה ( יבשה / לחה / רטובה ) . מומלץ לעצום עיניים כדי להתרכז בקליטת קולות . מומלץ למקד בתחושת המגע של הגוף ( פנים, ידיים ) עם האוויר . נוסף לחוש הראייה אפשר לדעת אם האדמה יבשה / רטובה גם בעזרת חוש המגע . מבקשים מהתלמידים לשאוף עמוק אוויר דרך האף ולתאר את הריחות שהם מריחים .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר