עמוד:84

84 הבהרות מתודיות מומלץ להקנות הרגלים לעיסוק בפעילות גופנית כבר בגיל צעיר . מחקרים מעידים על כך שקיים קשר • בין העיסוק בפעילות גופנית בגיל צעיר לבין המצב הבריאותי עם ההתבגרות . יש להבהיר שפעילות גופנית במשמעותה הרחבה אינה מתייחסת רק לתרגילי התעמלות אלא לפעולות יומיומיות, כגון הליכה, טיפוס במדרגות וכשהן כרוכות במאמץ רב יותר הן נחשבות לפעילות גופנית מאומצות יותר . המשימה מה מרגישים בעקבות פעילות גופנית ? נועדה להביא למודעות שלפעילות גופנית יש השפעה • על הגוף ( הזעה, עלייה בקצב הנשימה, עייפות שרירים ) וגם על ההרגשה . קצב הנשימה המוגבר מאפשר אספקת חמצן לשרירים . כתוצאה מהפעולה המאומצת של השרירים נפלט חום . אחד המנגנונים לסילוק החום הוא ההזעה - התנדפות הזיעה גורמת לקירור העור . חשוב להבהיר לתלמידים שאלה הן תגובות טבעיות של הגוף המאפשרות לו לתפקד באופן מיטבי . במשימה האם פעילות גופנית מחזקת את הגוף ? יש להנחות את התלמידים לבצע את הפעילות על • כיסא נמוך ( שרפרף ) ברגליים יחפות או בנעלי ספורט, בצעידה ולא בקפיצה . לחלופין, ניתן לבצע את הפעילות על מדרגה . יש לעלות על הכיסא ולעמוד עליו בשתי רגליים ללא עזרת ידיים . מדידת הזמן תיעשה על ידי מבוגר / ת . בזמן הפעילות יש להקפיד על בטיחות הגוף . לסיום אפשר לבקש מהתלמידים לציין אילו איברים מתאמצים במיוחד בעת מאמץ גופני ? ( רגליים, ידיים, לב, גב ) . כשאוספים את תשובות התלמידים חשוב להדגיש כי כל אחד מרגיש ( גופנית ורגשית ) אחרת לאחר הפעילות . עיון בנתונים בסיום המשימה עתיד להצביע על שיפור בתוצאות ולתמוך בהמלצה להתמיד בפעילות גופנית על בסיס קבוע על מנת לחזק את הגוף . ככל שמתמידים הגוף מסוגל לעמוד יותר במאמץ גופני והוא עושה זאת ביתר קלות ומהירות . לסיום המשימה ( ובכלל ) מומלץ לזמן להם התנסויות בתרגילי רגיעה . חשוב להבהיר כי רגיעה פירושה הורדת קצב הפעילות למשך זמן מה ( אצל ילדים זהו זמן קצר ) . חשוב להבהיר לתלמידים שחובה עלינו להאזין לאיתותי הגוף שמספקים מידע על מצבו ועל צרכיו . המשימה שינה ומנוחה מדגישה את חשיבות שנת הלילה ותרומתה לבריאות האדם ( הגוף וגם הנפש ) . • בזמן השינה הגוף נח ומתחזק, ולנו יש כוח ומרץ ליום חדש של פעילות . בזמן השינה הגוף מייצר הורמון – גדילה אותו חומר שגורם לעצמות להתארך ולאדם לגדול לגובה . הילדים הצעירים רוצים לגדול מהר ולהיות גבוהים יותר, וזה עשוי לשמש תמריץ חיובי לכבד את המינון הרצוי של שעות שינה . חשוב לשים לב, שכמו בכל דבר, גם בנוגע לשינה יש כאלה הזקוקים ליותר או לפחות שעות שינה . כאשר מדובר בילדים בני 8 – 6 גופם זקוק ליותר שינה מאשר מבוגרים ( יותר מתשע שעות שינה בלילה ) . המשימה בילוי בשעות פנאי נועדה לחשוף את הרגלי הבילוי של התלמידים בשעות הפנאי . קיימת • סבירות גבוהה שהמסקנות שיעלו בעקבות סיכום השאלון יהיו שהילדים מבלים זמן רב מול מסכים . מומלץ לקיים עם התלמידים דיון על חשיבות אימוץ אורח חיים לבילוי בשעות הפנאי ( פעילויות שיש בהן תנועה, הפחתת זמן הישיבה מול המסכים, אכילת חטיפי ירקות במקום חטיפים מעובדים ועוד ) . קטע המידע מסכים ובריאות מעלה לדיון את ההשלכות הבריאותיות המזיקות שעלולות להתעורר • בעקבות ישיבה ממושכת מול מסכים על הבריאות . ממחקרים עולה כי ישיבה ממושכת מול המסך מפחיתה פעילות גופנית, והצפייה מלווה לעיתים באכילה של מזון משמין ולא בריא . העיסוק במסכים מפחית את שעות השינה ועלול לגרום לקושי בהירדמות . לעיתים המסכים מגבירים עוררות וריגוש של הגוף, דבר שיכול לגרום לקשיים בהירדמות .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר