עמוד:75

75 בפעילות הראשונה התלמידים יוצאים לסיור קצר בסביבה במטרה לאסוף מידע על מרכיבי מזג האוויר ( מה מראה השמיים, האם נושבת רוח, האם יורד גשם, כמה חם וכמה קר ) . לשם איסוף המידע הם נעזרים בחושים ( מתבוננים, מקשיבים, מריחים וחשים על העור ) . בהמשך התלמידים יתנסו במדידת מאפייני מזג אוויר באמצעות כלי מדידה ( בעיקר מד טמפרטורה ) . התלמידים מתעדים את המידע בטבלה המסכמת שבסוף החוברת . אורך היום והלילה : התלמידים מתעדים את אורך היום גם בקיץ ומשווים לעונות הקודמות . הימים • הם הארוכים ביותר בשנה והלילות הם הקצרים ביותר . ה – 21 ביוני הוא היום הארוך ביותר בשנה, והלילה הוא הקצר ביותר . שימו לב : בסוף החוברת מעגל עונות השנה נמצאות ארבע טבלאות מדידה - טבלה לכל עונה . בשלב זה כל ארבע הטבלאות מלאות . ניתן לקיים דיון מסכם על מאפייני מזג האוויר בעונת הקיץ ולהשוותם למאפייני שאר עונת השנה . ב . האדם בקיץ משימה זו נועדה לאפשר לתלמידים להעמיק את הבנתם באשר להתמודדות של בני האדם עם אתגרי הקיץ : הגנה מפני קרינת השמש ( על ידי : שתייה, רוח, צל ) . התלמידים מתבקשים לייעץ ( והם אוהבים זאת מאוד ) לטלי ולעמרי איזה ציוד כדאי שייקחו עמם כשהם יוצאים לים . כך התלמידים ממיינים את האמצעים המובאים במחסן הפריטים ולומדים על דרכי ההתמודדות . השאלה האחרונה במשימה זו עוסקת בשמירה על הניקיון בחוף, ומטרתה לעודד את התלמידים לשמור על הסביבה נקייה ובריאה . השמש מאירה את הארץ ומחממת אותה : קרינת שמש חזקה היא אחת התופעות המאפיינות את • הקיץ . הקטע מתייחס לתועלת שמפיקים היצורים החיים מהשמש וכן לנזק שקרינת השמש עלולה לגרום ( באופן דומה למשימות שעסקו ברוח בפרק סתיו, ובגשם בפרק חורף ) . השמש מתוארת כפולטת קרינה של אור וחום . קרינה זו הכרחית לחיים על פני כדור הארץ : כשיש אור אפשר לראות, הצמחים יכולים לגדול ולהתפתח . הודות לשמש לא קופאים מקור . לקרינת השמש יש גם השפעה מזיקה . קרינת השמש גורמת נזק לרקמות בגופנו ולהתייבשות של צמחים, של בעלי חיים ושל בני אדם . כיצד אנו מקררים את הגוף בקיץ ? : הקטע בפרק עוסק בהיכרות עם אמצעי קירור המסייעים לבני האדם • לקרר את גופם ( צל, יצירת רוח, מזון, טבילה במים, הזעה ) ואשר מוכרים לתלמידים מחיי היומיום . אפשר להפנות את תשומת לבם של התלמידים לכך שמכשירי הקירור ( מזגן, מאוורר ) יוצרים תנאי סביבה שונים . כדאי לדעת שהמזגן מקרר את האוויר בחדר, אבל המאוורר אינו מקרר את האוויר אלא רק גורם לתנועת אוויר בחדר . עם זאת הרוח שיוצר המאוורר מסייעת לנידוף הזיעה ( בתהליך של אידוי, הגורם לקירור הגוף ) , מרחיקה מהגוף את האוויר החם ( בגלל החום הנפלט מהגוף ) והלח ( בגלל התנדפות הזיעה ) ותורמת לתחושת קירור . חשוב להדגיש שהאדם פיתח מכשירים אלה במשך השנים כדי להקל על חייו בתנאי מזג האוויר שמקשים עליו בחורף ובקיץ . מכשירים אלה מגבירים את יכולתו להתמודד עם תופעות טבע שונות, כמו טמפרטורות גבוהות ונמוכות . חשוב לחזור ולהדגיש שהמכנה המשותף לכל הפיתוחים הטכנולוגיים שהכרנו ( מכשירי מדידה, מכשירי קירור וחימום ) הוא להגביר את יכולתו של האדם ולשפר את איכות חייו .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר