עמוד:70

70 לבלוב : הלבלוב הוא תופעה של צמיחת עלים חדשים או התעוררות של ניצנים שמתפתחים לעלים • או לגבעולים . תופעת הלבלוב בולטת במיוחד בצמחים העומדים בשלכת, אך היא קיימת גם בצמחים ירוקי – עד . הכנת פרחים מנייר : מטרת הקטע לעודד דמיון ויצירתיות . יש להנחות את התלמידים לבחור פרח • שהם אוהבים, ולהכין פרחים דומים מניירות צבעוניים . ניתן לבחור פרח בר או פרח נוי . פרחי הנייר שהתלמידים מכינים יכולים לשמש לקישוט הכיתה . רעיונות להכנת פרחים שונים אפשר למצוא באתר pinterest ( לחפש : making flowers out of paper ) . בעלי חיים באביב : חלק זה עוסק בפעילות המאפיינת בעלי חיים באביב ומתמקד בעיקר בפעילות • החרקים והציפורים . קטע המידע הפותח את הנושא מבקש להסב את תשומת לבם של התלמידים לכך שיש התעוררות ופעילות רבה בקרב בעלי החיים באביב . מטרת הקטע לחזק את ההבנה שבעונת האביב, כשתנאי מזג האוויר נוחים, והצמחים מלבלבים ופורחים, יש בסביבה שפע של מזון . כל זה מאפשר התגברות הפעילות של בעלי החיים . אצל היונקים פרוות החורף החמה מתחלפת בפרווה קצרה יותר, זוחלים שונים מתעוררים מתרדמת החורף, והציפורים מטילות ביצים ( כמו גם חרקים וזוחלים ) . המשימה "מי האימא שלי" קשורה לעובדה שבעלי חיים רבים מביאים צאצאים לעולם באביב . פעילות חרקים : מטרת הסיור להתרשם מהפעילות הרבה של החרקים באביב, ולחפש עדויות ליחסי • הגומלין בינם לבין הצמחים : חיפוש מזון ( כמו פרפרים המוצצים צוף פרחים, דבורים האוספות צוף ואבקה, חגבים וזחלים האוכלים את עלי הצמחים וכדומה ) . האיורים / התמונות של החרקים נפוצים עם שמותיהם, מסייעים לזהות את מה שנמצא בשטח . לפני הסיור מומלץ להתבונן בתמונות אלה ובשמות החרקים בכיתה, ובעת הסיור לנסות לזהותם במקומם הטבעי . התלמידים מתבקשים להבחין היכן נמצא החרק בסביבה ומה הוא עושה . זה יכול לזמן דיון בשאלות כמו האם דבורים נמשכות לפרחים אדומים או לבנים ? לאילו צבעים נמשכות החיפושיות ? האם הזחלים של החרקים נמצאים על עלים ירוקים, האם חרק זה או אחר נמצא רק על צמחים ממין מסוים ? ועוד . ציפורים באביב : נהוג לחלק את העופות לארבעה קבוצות, בהתאם לעונת השנה שבה הן נמצאות • בארץ : יציבות, קיציות, חורפות, נודדות . החלוקה אינה חד משמעית היות שייתכן שאוכלוסייה ( קבוצה ) אחת של עוף ממין מסוים תהיה חורפת ואוכלוסייה אחרת שלו היא יציבה . עופות יציבים הם עופות שאינם נודדים ונמצאים כל ימות השנה בארץ ישראל, לדוגמה : נשר, צופית, שחרור ובולבול . עופות אלה מקננים ומגדלים את הצאצאים שלהם בארץ . העופות המקיצים מגיעים לארץ באביב, ובקיץ הם דוגרים ומגדלים כאן את צאצאיהם . לדוגמה חִוויאי, בז עצים ובז אדום, שבסתיו נודדים דרומה לאפריקה . רוב העופות החורפים בארץ מקננים ודוגרים באירופה ( ובאסיה ) . הם מגיעים לישראל במשך הסתיו או בראשית החורף ונשארים בה עד סוף החורף או עד תחילת האביב . לדוגמה : נחליאלי, אנפה אפורה, אדום חזה . העופות הנודדים כוללים מינים כמו חסידות, שקנאים ועגורים . הם חולפים בארץ בסתיו, בנדידתם מאזורי הקינון הצפוניים שלהם אל מעונות החורף . באביב שוב חולפים בארץ, בדרכם חזרה למקומות הקינון . תמונות הציפורים שבפרק זה יכולות לסייע לזיהוי ציפורים בחצר, בזמן הסיור . קינון ציפורים : רוב מיני הציפורים מקננות בתקופת האביב והקיץ . שפע המזון שיש באביב •

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר