עמוד:69

69 מתקיים יום שוויון, שבו אורך היום זהה לאורך הלילה . ובסתיו בטווח התאריכים שבין ה – 21 ל – 23 בספטמבר . ב . האדם באביב חלק זה עוסק בהשפעה של עונת האביב על התנהגות בני האדם . מוצע להתחיל את הלמידה בקריאת קטע המידע שפותח חלק זה . הקטע מתאר את התחושות הנעימות שאנו חווים אביב . מוצע לבקש מהתלמידים לתאר את הרגשתם, למשל, למראה של שדה פורח ולמשמע של ציוצי ציפורים ועוד ( שבהם יעסקו בהמשך הפרק ) . קטע המידע מתייחס גם להשפעת אורך היום וההתחממות על פעילותם של בני האדם . הלבוש קל וקיצי יותר, מפסיקים לחמם את הבית וצורכים פחות חשמל להארת הבית . אפשר להתייחס גם לפעילות הגופנית ולשלב משימה בחוברת ג להיות בריאים . ג . צמחים ובעלי חיים באביב קטע זה עוסק בהשפעת השינויים במזג האוויר ( ההתחממות, התמעטות העננים והחשיפה לאור השמש, יחד עם האדמה הרוויה במי הגשם ) על תופעות בצמחים ובבעלי החיים . זה הזמן לסייר שוב בסביבה הקרובה כדי להתבונן ולהתרשם מהשינויים שחלו בהשפעת שינויי מזג האוויר באביב . בסיור של עונת האביב אפשר להבחין בתופעות האופייניות לצמחים , כמו הפריחה המרהיבה, הצבעונית והריחנית שמסביב . התלמידים מתבקשים להתבונן, להריח, להבחין בצבעים של הפרחים בשדה . חשוב לדון שוב עם התלמידים על נושא שמירת הסביבה, פרחים מוגנים ושמירת מגוון הצמחים בטבע . כמו כן ניתן להבחין בפעילות של בעלי החיים באביב : פרפרים ודבורים המתעופפים באוויר ונוחתים על הפרחים, ציפורים מקננות, זוחלים שהתעוררו מתרדמת החורף וכדומה . צמחים באביב : בחלק זה התלמידים נחשפים לשינויים שחלו באביב בצמחים, שהתפתחו מנבטים • לצמחים בוגרים ופורחים . התלמידים מכירים את תופעות הפריחה והלבלוב , שבאות לידי ביטוי בתמונות המציגות את שדה הבר בחורף ובאביב . במסגרת זו התלמידים עורכים היכרות גם עם איברי הצמח ( שורש, גבעול, עלים, פרחים ופירות ) ועם • צורות של צמחים ( צמחים עשבוניים, שיחים ועצים ) . הפעילות האינטראקטיבית משחק הזיכרון - צמחים מסייעת להכיר ולזכור שמות של צמחים • שהפרחים שלהם בולטים באביב בשדות . צמחים עשבוניים, שיחים ועצים : בחלק זה התלמידים מכירים את המאפיינים של צמחים עשבוניים, • שיחים ועצים . בצמחים העשבוניים קל להראות את כל איברי הצמח . יש לשים לב שהתלמידים יפנימו כי גם לשיחים ולעצים יש שורשים באדמה למרות שאיננו רואים אותם, גבעולים ( או גזעים, שהם למעשה גבעולים עבים ומעוצים ) וכמובן גם עלים, פרחים ופירות . כמו כן חשוב להפנות את תשומת הלב לכך שחלוקה זו מאפיינת גם צמחי בר וגם צמחי תרבות . שימו לב כי הפרח הוא אחד מאיברי הצמח ולכן חשוב להשתמש במושג צמח ולא פרח .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר