עמוד:68

68 הבהרות מתודיות א . פתיחה הקטע הפותח "סוף סוף אביב" שב אל הילד מהפרקים הקודמים . הילד חש תחושת הקלה בחלוף החורף ולאור העובדה שאפשר סוף סוף לצאת החוצה . הקטע ממשיך ומציין תופעות שונות באביב : צמחים פורחים, ציפורים עפות, מראות יפים, צבעים, ריחות . הילד מתואר כעומד מול שטף ידיעותיה של חברתו אלה, ומרגיש מבולבל ( למרות הלמידה של הפרקים הקודמים ) . גם קטע זה כקודמיו מצביע על השינוי המתחולל בסביבה בחוץ ובחיי הילד, ונותן רמזים ראשוניים לשאלה המנחה : איך יודעים שבא האביב ? חשוב לשקף את מאפייני האביב בסביבת הלמידה : מומלץ להאזין למוזיקה ( ארבע העונות ) , לשיר שירים שקשורים באביב, לתלות בסביבת הלמידה ציורי ילדים שמתארים את הסביבה באביב, יצירות אמנות או תמונות הקשורות לאביב . להניח בסביבה ספרי ילדים שקשורים באביב, ספרי מידע, להכין עבודות יצירה שקשורות באביב ובצבעיו ועוד . ובעיקר - לצאת החוצה, אל מעבר לכותלי הכיתה, ולהבחין במתרחש על האדמה ומתחת לשמיים . יש להפנות את התלמידים לאיור השלם של מעגל עונות השנה ( בתחילת החוברת מעגל עונות השנה ) , ולבחון את האביב במסגרת השנה כולה . ב . מזג האוויר בפרק האביב העיסוק במזג האוויר מצטמצם בהשוואה לפרק הסתיו והחורף . יחד עם זאת, רצף הפעילויות בחלק זה דומה לרצף שאותו חוו התלמידים בפרק חורף : קליטה בעזרת החושים את מאפייני מזג האוויר ובהמשך מדידות וכתיבת נתוני המדידה בטבלת מזג האוויר העונתית . גם כאן התלמידים יוצאים לסיור קצר בסביבה במטרה לאסוף מידע על מרכיבי מזג האוויר בעזרת החושים . בהמשך התלמידים מתנסים במדידת מאפייני מזג אוויר באמצעות כלי מדידה .  ימי שרב : באביב יש ימים חמים מאוד ויבשים, אלו הם ימי שרב . בימי השרב הלחות היחסית פחותה מ – % 50 בחוף ו – % 45 בהר . הטמפרטורה גבוהה ויכולה לעלות בזמן קצר בשיעור של עד 10 מעלות צלזיוס . ימי השרב מאפיינים את תקופות המעבר מהסתיו לחורף, וכן מהאביב לקיץ . יש לבצע מדידות טמפרטורה גם בימים כאלה . אפשר לחזור ולהתבונן בנתוני הטמפרטורה בסתיו, ולהסיק שימי שרב מתרחשים בתקופות המעבר בין העונות . מסכמים בטבלה : את התוצאות של כל ימי המדידות באביב יש לסכם ישירות בטבלה המתאימה • שבסוף החוברת . מומלץ לפנות לפנות אל הרשת, ליחידה תצפית במזג האוויר שבאתר אופק מדע וטכנולוגיה לכיתה א, • להוסיף בה את נתוני מזג האוויר באביב ולשמור אותם יחד עם הנתונים של העונות הקודמות . אורך היום והלילה : תיעוד וחישוב אורך היום והלילה, והשוואתם לעונות הקודמות מוכיחה שבאביב • הימים מתארכים יחסית לחורף, והלילות מתקצרים . באביב, בטווח התאריכים שבין ה – 21 ל – 23 במרץ,

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר