עמוד:63

63 ומזונו . התלמידים מוזמנים להתבונן בשבלול, למשש אותו ולהשוות את המידע שחושיהם קלטו עם התרשים המופיע ביחידת הלימוד ובכך ללמוד על חלקי גופו : קונכייה, ראש, גוף, רגל, מחושים . הם מתבקשים להתבונן בתנועתו של השבלול, להבחין בריר היוצא מגופו, ולעקוב אחר העדפותיו של השבלול לגבי מזונו ( השבלולים מעדיפים לאכול קמח רטוב ) . בפעילות זו מוצע לחזק את הבנת משמעות המושג השערה . לצורך כך אפשר לשאול : מה אתם משערים תפקידו של הריר ? מה לדעתכם השבלול יעדיף לאכול ? וכדומה . ובסיכום הפעילות לעורר שוב חשיבה המטה – קוגניטיבית ( חשיבה על חשיבה ) באמצעות שאלה על הדרכים שבהן בדקתם את השערותיכם . התנהגות בעלי חיים בחורף : כל בעלי החיים מותאמים לסביבת חייהם . התאמות אלה מתבטאות, בין • השאר, בתכונות ובהתנהגויות מסוימות בחורף, המאפשרות להם לשרוד בתקופת הקור . בין התאמות אלה : נדידת יצורים לאזורים חמים ועשירים יותר במזון ; הצמחת פרוות חורף עבה שמבודדת חום בצורה יעילה יותר ; תרדמה ( תרדמת חורף באזורים קרים כפי שעושים עטלפים ודובים חומים, לעומת תרדמת קיץ באזורים חמים ויבשים כפי שעושים שבלולי שדה ) ; ויש בעלי חיים שהם דווקא פעילים בחורף ( בישראל ובאזורים שבהם קר בחורף אך לא שורר קיפאון ) כפי שקורה לשבלול, לשלשוֹל ולחולד . אל הרשת : לסיכום לימוד עונת החורף, התלמידים מופנים אל הפעילות המתוקשבת סימני החורף , • שבה הם מסמנים את כל מאפייני העונה, כמו ענני גשם, קשת בענן, נבטים, שבלולים, לבוש מתאים וכדומה . שימו לב : בסוף החוברת נמצאות ארבע טבלאות מדידה - טבלה לכל עונה . בשלב זה טבלאות הסתיו והחורף כבר מלאות . ניתן לקיים דיון מסכם על מאפייני מזג האוויר בעונת החורף ולהשוות אותם למאפייני עונת הסתיו .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר