עמוד:62

62 בסיור של עונת חורף אפשר להתרשם מהתופעות העונתיות האופייניות לצמחים , כמו נביטת צמחים ופריחה של צמחים מסוימים . בסיור אפשר להתרשם גם מתופעות אופייניות לבעלי החיים בעונה זו, כמו בעלי חיים שפעילים דווקא בחורף ( שבלול השדה, שַלשוֹל וחולד ) ובהתאמותיהם למזג האוויר החורפי . נביטה : אחד המאפיינים הסביבתיים בעונת החורף הוא נביטה של כמויות עצומות של צמחים . נביטה • היא תהליך שבו זרעים עוברים ממצב תרדמה למצב של פעילות, ומתחילה צמיחה . בשלב הראשון הזרעים סופגים מים ותופחים ( נפחם עולה ) . תחילה צומח השוֹרְשוֹן . השורשון נאחז בקרקע ומתחיל לקלוט את המים החיוניים לצמחים . רק אחר כך צומח גם הנִצְרוֹן ( הגבעול הראשוני ) והצמח גדל כלפי מעלה, בכיוון האור . מכירים נבטים של צמחים : בפעילות זו מומלץ להנביט ולבדוק זרעים של שעועית או של חומוס, מכיוון • שהזרעים גדולים, נובטים מהר ומגיעים לגודל שמתאים לבדיקה על ידי התלמידים . לפני הזריעה יש להתפיח את הזרעים בתוך קערת מים, במשך מספר שעות ( במשך לילה או חלק מהיום ) . משימה : הגינה הזעירה שלי : בפעילות זו מומלץ להשתמש בזרעי צנוניות או עדשים שחורים, שנובטים • וגדלים במהירות . הזרעים האלה קטנים ואין צורך להתפיח אותם לפני הזריעה . מומלץ להכין לכל תלמיד ותלמידה "גינה זעירה" משלהם כדי שיוכלו לקחת אותה הביתה ולהמשיך לטפל בה . זרעי עדשים וצנוניות רגישים מאוד לכיוון שממנו מגיע האור והם צומחים לכיוון זה . לכן אפשר להציע לתלמידים להניח את הגינה הזעירה שלהם ליד חלון ( אך לא בשמש ) ולראות שהגבעולים הצעירים נוטים בכיוון החלון . גם במקרה זה כדאי לעודד אותם לשאול שאלות ולשער השערות שונות בעניין זה . כעבור יום – יומיים אפשר לסובב את הכוסות כך שהגבעולים יפנו אל תוך החדר, ולראות שכעבור זמן קצר הגבעולים משנים את כיוון הצמיחה שלהם אל האור שבחלון . צמחי בר בשדה : בעונת החורף יש אמנם רק פריחה מעטה של צמחים, אך יש צמחים שפורחים דווקא • בעונה זו : כלניות, נרקיסים, רקפות וסביונים . זאת ההזדמנות גם להכיר את המושג צמחים מוגנים, שאסור לקטוף אותם . הכרת המושג פרחים מוגנים מאפשרת לדון עם התלמידים על שמירת הסביבה ובמקרה זה על שמירת מגוון הצמחים בטבע . שבלול השדה : שבלולים הם בעלי חיים יבשתיים המשתייכים למערכת הרכיכות . גופם הרך מכוסה • בדרך כלל בקונכייה המופרשת מגופם וגדלה עמם . חשוב להדגיש שהקונכייה היא חלק מגוף השבלול ואינה "הבית של השבלול" כמו שכתוב בכמה ספרי ילדים ( בדיוק כמו שאין זה נכון להגיד שהשיער שלנו הוא הכובע שלנו . . . ) . בפרק החורף התלמידים מכירים את שבלולי השדה הגדולים, שמתעוררים מתרדמת הקיץ אחרי שהגשם מרטיב היטב את האדמה, חוזרים לפעילות ויוצאים מהמחילות שחפרו לקראת הקיץ הקודם . גידול של שבלולים אחדים בטֶרַרְיוּם ( "אקווריום" שקוף שמכניסים לתוכו אדמה רטובה, ומכסים ברשת כדי למנוע בריחה של החלזונות ) מאפשר לעקוב אחר התנהגותם במשך שבועות אחדים . יש להאכיל את השבלולים בעלי חסה ובחתיכות גזר . השבלולים נצמדים זה לזה ואחרי ההזדווגות הם חופרים גומות באדמה ומטילים בתוכן את הביצים . לפעמים הם חופרים גומה צמוד לדופן הטרריום, והדבר מאפשר לראות בבירור גם את הביצים וגם את בקיעת הצאצאים מהביצים . בפעילות להכרת השבלול התלמידים מתבקשים לחקור היבטים שונים : מבנה גופו של השבלול, תנועתו

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר