עמוד:61

61 שונות . הדמיון ביניהן מתבטא בחלקים התפקודיים - לכל המטריות חופה, מוט, ידית ומנגנון לסגירה ולפתיחה של המטריות . השוני ביניהן הוא בעיצוב - יש מטריות גדולות, קטנות, עשויות מבדים שונים, בצבעים שונים ועוד . מחממים את הבית : אחת ההתנהגויות הבולטות של האדם בחורף היא הצורך לחמם את הבית שבו • הוא שוהה . חשוב להפנות את תשומת לב התלמידים לכך שבחורף חום השמש אינו מספיק ולכן האדם פיתח ויצר מכשירי חימום כדי להקל על חייו בתנאי מזג האוויר הקשים בחורף . מכשירים אלו מגבירים את יכולתו להתמודד עם טמפרטורה שאינה נוחה . מטרת המשימה חימום נבון היא להעלות את המודעות לחשיבות של בחירת דרכי חימום חסכוניות . עם זאת, חשוב לדון בנקיטת אמצעי בטיחות כאשר מחממים את הבית, כפי שמודגש במשימה מחממים את הבית ושומרים על הבטיחות . חימום נבון מאפשר להתייחס לנושא שמירת הסביבה וחיסכון באנרגיה בתוך הבית . כאשר לומדים על חימום הבית ניתן להרחיב ולציין שהשמש היא גם מקור חום טבעי . השמש היא מקור החום והאור שבזכותו מתקיימים חיים על פני כדור הארץ . מאירים את הבית : בחורף עננים כהים מכסים את השמיים ומסתירים את השמש, ופחות אור מגיע • לכדור הארץ . כמו כן הלילות ארוכים והימים קצרים . הקטע עוסק במקורות אור טבעיים ומלאכותיים . המידע הנמצא בו מתאר את השמש ככוכב המייצר אור, כלומר היא מקור אור טבעי . בחלק השני התלמידים מתוודעים לצורך ליצור מקורות אור מלאכותיים כאשר חשוך . בני האדם המציאו פתרונות טכנולוגיים - מקורות אור מלאכותיים כדוגמת נורות, פנסים, נרות, מדורות . שימו לב : אפשר לחזור אל הקטע בהקשרים שונים . למשל, אפשר לשלבו, כנהוג, בחנוכה ( חג האור ) , בחורף כאשר מחשיך מוקדם או בכל שלב של הלמידה שתמצאו לנכון . משימה : טבעי או מלאכותי ? : המשימה מזמנת לתלמידים מיון של מקורות האור לשתי קבוצות : • מקור אור טבעי ומקור אור מלאכותי . לאחר פעולת המיון חשוב לקיים דיון על הקריטריון שהנחה אותם במיון . לצורך זה, מוצע לשאול למשל : "כיצד ידעתם לקבוע שפנס הוא מקור אור מלאכותי ? " . הקריטריון המבחין בין טבעי למלאכותי הוא יצירת האדם . כל מה שהאדם יצר ( מעשי ידי אדם ) שייך לעולם המלאכותי . אל הרשת : ניתן לחזק מושגים אלה בעזרת הפעילות המתוקשבת מקורות אור . בפעילות זו התלמידים • ממיינים לשתי קבוצות מקורות אור שונים, כמו שמש, ברק, נר, מדורה, נורה וכדומה . מאירים בתבונה : מטרת הקטע היא להדגיש את הצורך להאיר את הבית בדרכים חסכוניות בחשמל . • בשנים האחרונות עוברים לשימוש בנורות חסכוניות כמו נורות פלואורסצנט קומפקטיות ( CFL ) ונורות לד ( LED ) . אלה נורות יקרות יותר מנורות הליבון אך אורך חייהן גדול מאוד והן צורכות פחות אנרגיה . השימוש בהן גם חוסך הוצאות הבית וגם מקטין את זיהום האוויר שנוצר במתקני הפקת החשמל במדינה . חשוב לדון עם התלמידים על שמירת הסביבה וחיסכון באנרגיה בתוך הבית . ג . צמחים ובעלי חיים בחורף קטע זה עוסק בהשפעת הגשם שהרטיב את האדמה על הצמחים ועל בעלי החיים . גם עכשיו מומלץ לסייר בסביבה הקרובה כדי להתבונן ולהתרשם מהשינויים שחלו בהשפעת שינויי מזג האוויר .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר