עמוד:59

59 ב . מזג האוויר בפרק החורף העיסוק במושג מזג האוויר מתרחב בהשוואה לפרק הסתיו . למשמעות המדעית של המושג ולתופעות שנלמדו בפרק הסתיו ( טמפרטורה ורוח ) נוספות תופעות כמו : עננים וסוגי העננים, סוגי המשקעים וכמותם : גשם, ברד, ערפל, כפור, שלג וקשת בענן . תופעות מזג אוויר מתרחשות מחוץ לכותלי הכיתה, לכן רצוי לצאת לחצר, להתבונן בסוגי עננים שונים : עננים מורידי גשם, ענני שכבות, ענני נוצה ועוד, לחוש את תנאי מזג האוויר, לעקוב ולתעד את התופעות שיצפו בהן . הפרק מזג האוויר בחורף ארוך יותר מפרקי עונות השנה האחרים כי תופעות הטבע בו קיצוניות יותר ומשפיעות על חיי היומיום של בני האדם . חקירת מזג האוויר באמצעות החושים : התלמידים יוצאים לסיור קצר בחצר, כמו שעשו בסתיו, • במטרה לאסוף מידע על מרכיבי מזג האוויר בעזרת החושים . גם כאן חשוב לחזור ולהבהיר לתלמידים ולשוחח עמם על משמעות הביטוי "שמיים מעוננים" וכך גם על המשמעות של ביטויים אחרים, דוגמת "שמיים מעוננים חלקית", "אדמה לחה" וכדומה, וכן להדגיש את הקשר בין הכותרת לבין הציור / תמונה . מדידת מאפייני מזג אוויר : התלמידים יתנסו במדידת מאפייני מזג אוויר באמצעות כלי מדידה . בסתיו • הם למדו למדוד את הטמפרטורה ואת עוצמת הרוח ובחורף נוסיף את כמות המשקעים ( גשם ) . בסתיו התלמידים בנו בעצמם מד רוח - שבשבת, ובפרק החורף הם יבנו מד גשם וימדדו את כמות הגשם הנאספת במשך יום . חשוב לחזור ולדון עם התלמידים על ההבדל בין קליטת מידע באמצעות חושים שאינם מדויקים ואינם דומים אצל כל האנשים, לבין מדידה בעזרת מכשירי מדידה ( כלים טכנולוגיים ) שהיא מדויקת יותר ואינה תלויה בתחושות סובייקטיביות של כל אדם . בניית מד גשם : כאמור בפרק הסתיו, חשוב ביותר לאפשר לתלמידים לבנות מוצרים . בניית מוצרים • חשובה להבנת תהליכים טכנולוגיים של מציאת פתרונות לבעיות, היא מעודדת יצירתיות וחשיבה תלת ממדית ומלווה בהנאה . אפשר להביא לכיתה מדי גשם מוכנים ולמדוד באמצעותם את כמות הגשם היורדת . אולם ניתן בקלות רבה לבנות מד גשם עם התלמידים ולבצע מדידות . הוראות בנייה ראו בחוברת לתלמיד וגם באתר Pinterest מופיעות כמה הצעות . מודדים ועוקבים ומסכמים בטבלה : גם בפרק זה מוצעת טבלה שבה התלמידים מסכמים את כל • נתוני מזג האוויר שאספו ביום מסוים : מראה השמיים, הרוח, כמות הגשם והטמפרטורה . בעמודים האחרונים של החוברת יש טבלה כללית שבה התלמידים מסכמים נתונים של ימים אחדים בכל העונה . הטבלה שבסוף החוברת משמשת להשוואה בין העונות השונות . עננים : זהו נושא מעניין ולא קל לתלמידים צעירים . בפרק החורף מעמיקים את ההתבוננות בעננים • ולומדים על סוגים עיקריים של עננים . באמצעות הכנת דגם של ענן לומדים מהו ענן וכיצד הוא נוצר . ענן הוא אוסף עצום של טיפות מים או גבישי קרח קטנים שמרחף באטמוספרה של כדור הארץ . השלב הראשון בהיווצרותו של ענן הוא קיום אדי מים באוויר . קרני השמש מחממות את האדמה או את הים ומאדות מים אל האוויר . קרני השמש מחממות גם את האוויר, שהופך דליל יותר ומתחיל לעלות למעלה ביחד עם אדי המים . האוויר העולה לגובה מתקרר ואדי המים מתעבים לטיפות ולגבישי קרח קטנים . ההתעבות מתרחשת סביב גרעיני התעבות הנמצאים באוויר, שהם חלקיקי אבק, פיח, גרגירי

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר